حمایت مسکو از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه؛ ایران سفیر روسیه را احضار کرد

 

صدور بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه اعتراضات مقامات ایرانی را به دنبال داشته است. در تازه‌ترین این واکنش‌ها ایران می‌گوید سفیر روسیه در تهران را احضار کرده است.

وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) اعلام کرد سفیر روسیه در تهران را در اعتراض به موضع اخیر این کشور در خصوص جزایر سه‌گانه در خلیج فارس احضار کرده است.

بنابر اعلام این وزارتخانه، در این دیدار اعتراض رسمی ایران به مطالب مندرج در خصوص جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه روسیه و شورای همکاری خلیج فارس به سفیر آن کشور ابلاغ شده است.

مطابق گزارش خبرگزاری ایرنا، دستیار وزیر و مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه ایران در این ملاقات با تاکید بر «تعلق ابدی جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به خاک ایران، خواستار «تصحیح موضع روسیه نسبت به این موضوع» شده است.

روسیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست اخیر خود در مسکو در بیانیه‌ای مشترک خواهان «ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه به دیوان بین‌المللی دادگستری به منظور حل و فصل این مسئله مطابق با مشروعیت بین‌المللی» شده بودند.

در بیانیه صادره از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه آمده است: «وزیران خارجه از تمامی تلاش‌های مسالمت‌آمیز، از جمله ابتکارات امارات متحده عربی و کوشش‌های این کشور در دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز در مورد موضوع جزایر سه‌گانه تنب‌بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه با دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید می‌کنند.»

یورونیوز

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید