صندوق ذخیره 700 میلیارد دلاری کویت توسط همسایگان جاه طلب تحت الشعاع قرار می گیرد

محمدحسین اکبرزاده

 

  • محققان به کمبود معاملات عمده در صندوق کویت اشاره می کنند
  • صندوق ذخیره دولتی‌های حاشیه خلیج فارس بیش از 3 تریلیون دلار دارایی را کنترل می کنند

 

نوشته فیونا مک دونالد، آرچانا نارایانان و نیکلاس پارسی/بلومبرگ

مترجم محمدحسین اکبرزاده

 

هنگامیکه صندوق‌های ذخیره مستقل خاورمیانه به عنوان سرمایه‌گذاران مورد علاقه برای برخی از بزرگ‌ترین معاملات، در حال ظهور می‌باشند، قدیمی‌ترین و یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان در حال تحت الشعاع قرار گرفتن همسایگان جاه‌طلب‌ و درخشان‌تر خود است.

به گفته افراد مطلع، سازمان سرمایه گذاری کویت، که مدیریت صندوق دارایی 700 میلیارد دلاری این کشور خلیج فارس را بر عهده دارد، چندین مدیر ارشد از جمله روسای بخش های کلیدی را در سال گذشته از دست داده است. آنها گفتند که هنوز جانشینانی برای برخی از این سمت‌ها تعیین نشده است.

به گفته مشاورشرکت داده بوتیک، صندوق ذخیره کویت در سال گذشته تنها 2.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است، در قیاس با 25.9 میلیارد دلار توسط سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی و 20.7 میلیارد دلار توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی.با وجود اینکه ردیابی دقیق تراکنش‌ها ، اغلب بعلت محرمانه بودن، دشوار است. با این حال تخمین‌های مشابه خاویر کاپاپه، متخصص در نهادهای مستقل در دانشگاه IE مستقر در اسپانیا، این روند را تأیید می‌نماید.

چالش‌های صندوق ذخیره کویت نشانه‌ی ناخوشی گسترده‌تر در سراسر کویت است که با پنج تغییر دولت در یک سال بروز کرده است. یک سری تحقیقات در مورد سرمایه گذاری های این صندوق انجام شده است و افراد آشنا به این موضوع، مداخله فزاینده وزرا در تصمیم گیری را عامل موثر میدانند. مردم معتقدند، عدم جهت گیری صحیح و ترس از نظارت قانونگذاران باعث فلج شدن صندوق در سرمایه گذاری مناسب شده است.
دیگو لوپز، مدیر عامل گلوبال SWF گفت: "با توجه مقادیر ترازنامه و سابقه طولانی آن به عنوان یک سرمایه گذار جهانی، صندوق کویت در برابر سایر صندوق‌های منطقه، که پایدارتر و فعال تر هستند، شتاب خود را از دست داده است." یکی از دلایل کلیدی، تغییرات سیاسی متعددی است که اخیراً کویت پشت سر گذاشته است و هیئت مدیره و رهبری صندوق ذخیره کویت و موسسه عمومی تامین اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است. PIFSS صندوق بازنشستگی عمومی کویت است که سال گذشته مدیران ارشد آن برکنار شدند و هنوز جایگزین نشده اند.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید