قیمت خرید تضمینی گندم، برق خوشه‌های طلایی را گرفت

امسال در حالی به برکت سخاوت آسمان، تولید و کیفیت گندم و جو در شهرستان خوسف افزایش یافته که کشاورزان از قیمت خرید تضمینی راضی نیستند.

برداشت گندم و جو از اراضی خوسف آغاز شده و ۳ هزار بهره بردار در این شهرستان تا آخر مرداد مشغول برداشت خواهند بود.

 راهی شهر ماژان در شهرستان خوسف شدیم جایی که تا چشم کار می‌کند اراضی گندم و جو را می‌بینید با یکی از گندم کاران که هم صحبت شدیم گفت: من امسال حدود سه هکتار از اراضی خود را به زیر کشت گندم بردم و یک هکتار را جو کاشتم.

او افزود: این محصولات را ما در آبان ماه پارسال کشت کردیم و از اوایل خرداد مشغول برداشت این دسترنج چندین ماهه خود هستیم.

این گندم کار با اشاره به مزیت‌های کشت گندم بیان کرد: هدفم از کشت این محصولات این است که هم صرفه اقتصادی تقریبا خوبی دارد و هم به نوعی با شرایط آب و هوایی منطقه سازگار است.

آغاز برداشت خوشه‌های طلایی گندم و جو

راننده یکی از کمباین‌هایی که چندین هفته است در روستا‌ها مشغول برداشت است می‌گوید: روزانه حدود ۴ هکتار گندم و جو از سطح مزارع برداشت داریم.

او می‌گوید: روزانه بین ۶ تا ۸ ساعت مشغول برداشت هستیم که اکثر اقلام کشت شده در این شهرستان بزرگر، بمی و ارگ است.

سخاوت از آسمان برکت از زمین

آقای نخعی از گندم کاران منطقه در حالی که خوشه‌های طلایی گندم را در دست گرفته به ما می‌گوید: امسال به واسطه بارش‌های خوب بهاری هم تولید و هم کیفیت محصولاتمان افزایش داشته و از این بابت خدا راشاکریم.

او ادامه می دهد: امسال با توجه به اینکه بارندگی‌های خوبی که نازل شد کشت ما سالم و بی آفت بود و امید داریم محصول بسیار خوبی را برداشت کنیم. 

سخاوت از آسمان برکت از زمین

دیگری هم می گوید: محصول امسال ما خداروشکر نسبت به پارسال بسیار عالی، تمیز و خوب بود و از هر هکتار ۳ تن برداشت خواهیم داشت.

او ادامه می دهد: از طرف جهاد کشاورزی مقداری بذر در اختیارم قرار گرفت که برای نمونه کشت کردم و بسیار محصول خوبی به عمل آمد.

از برکت سفره تا خود کفایی کشور

افزایش تولید گندم برای تأمین نان سفره و روزی مردم از اولویت‌های برنامه‌های کشاورزان است.

یکی از کشاورزان منطقه ماژان در این زمینه می‌گوید: هرساله کشاورزان شهرستان خوسف با کشت به دنبال کاهش وابستگی به واردات و تحقق خودکفایی در زمینه تولید گندم هستند تا نیازی به خارجی‌ها نداشته باشیم.


بیشتر بخوانید


او افزود: این موضوع همچنین علاوه بر کمک به خودکفایی در زمینه تأمین این محصول، باعث افزایش درآمد کشاورزان شده و به معیشت ما هم کمک می‌کند.

هر چند گندم همانند سال‌های گذشته توسط شرکت تعاونی روستایی به صورت تضمینی خریداری می‌شود، اما کشاورزان دغدغه‌هایی هم دارند.

اکبری یکی از کشاورزان روستای تقی آباد خوسف می‌گوید: نرخ خرید گندم که توسط دولت تعیین شده ۱۵ هزار تومان است و این مبلغ برای ما کشاورزان که همه امیدمان همین محصول است، بسیار کم است.

از برکت سفره تا خود کفایی کشور

دیگری می‌گوید: پول گندم را شرکت تعاونی دیر پرداخت می‌کند و شاید به ۳ یا ۴ ماه برسد و این برای ما که قراراست پول کود، ماشین الات و کارگر و... بدهیم به مشکلاتی بر می‌خوریم.

۱۰۰ میلیارد تومان در آمد عاید ۳ هزار بهره بردار

برداشت گندم از سطح مزارع شهرستان خوسف آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود امسال ۵ هزار و ۶۰۰ تن محصول گندم در این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف می‌گوید: مهم‌ترین ارقام کشت شده در این شهرستان، برزگر، بمی و ارگ است که ۵۵ تن بذر اصلاح شده در بین کشاورزان برای بهبود عملکرد در واحد سطح توزیع شده است.

۱۰۰ میلیارد تومان در آمد عاید ۳ هزار بهره بردار

خبیری افزود: برداشت غلات با ۸ کمباین در شهرستان انجام می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت این محصول مربوط به بخش ماژان است و تنها مرکز خرید تضمینی گندم در شرکت تعاونی مالک اشتر محصول کشاورزان را خرید اری می‌کند که پیش بینی می‌شود ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد عاید بیش از سه هزار بهره بردار شود.

خودکفایی گندم از مسیر واقعی سازی خرید گندم می‌گذرد

هر چند رئیس جمهور چندی پیش در دستوری به وزارت جهاد کشاورزی از آنان خواست نحوه قیمت گذاری خرید تضمینی گندم اصلاح شود، اما گندم کاران می‌گویند قیمت‌ها افزایش نیافته است و گندم کماکان با قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان خریداری می‌شود.

خودکفایی گندم از مسیر واقعی سازی خرید گندم می‌گذرد

کارشناسان قیمت گذاری کنونی را مانعی بر سر راه خودکفایی و عدم تمایل کشاورزان برای تولید بیشتر گندم می‌دانند و معتقدند کشت گندم با هزینه‌های بالای بذر، کود، کرایه ماشین آلات، کارگر و .. توجیه و صرفه اقتصادی ندارد و حتی با قیمت هر کیلوگرم ۱۷ هزار تومان هم نمی‌توان امیدوار به افزایش تولید و خودکفایی گندم بود.

گندم یک محصول راهبردی است و امنیت غذایی مردم به آن وابسته است و چه بهتر که دولت برای حمایت از پایداری تولید از جیب خود بیشتر هزینه کند تا کشاورزان دلگرم به تولید بیشتر شوند.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید