چرا پاسخ چین به بوئینگ و ایرباس آنقدرها هم که به نظر می رسد «بومی» نیست؟

تجریش

 

#ترجمه_اختصاصی از #تجریش_آنلاین

محمدحسین اکبرزاده

 

چین در هفته گذشته در پی پاسخ به بوئینگ و ایرباس،هواپیمایی C919 خود را برای اولین بار به آسمان برد و مدعی یک پیروزی تاریخی شد.

پکن این هواپیما را اولین جت مسافربری بزرگ داخلی خود می نامد. این نماد برجسته‌ای از استراتژی گسترده‌تر پکن «ساخت چین» است، کمپینی برای کاهش اتکای ملی به تولیدکنندگان خارجی.

اما کارشناسان می گویند C919 به جای ارتقای جایگاه جهانی چین در نوآوری های فناوری، نمادی از اتکای مداوم این کشور به غرب است.

دلیل آن این است که بخش بزرگی از قطعات هواپیما از تامین کنندگان خارجی، عمدتا در آمریکای شمالی و اروپا تامین می شود. رسانه دولتی چین گفته است که حدود 40 درصد از اجزای این مدل وارداتی است، اگرچه کارشناسان می گویند نسبت واقعی بسیار بیشتر است.

اسکات کندی، که دو سال رهبری تیمی تحقیق و بررسی توانمندی‌های صنعت هوا و فضای چین را بر عهده داشته است و از نزدیک شاهد تلاش های چند دهه چین برای توسعه هواپیماهای تجاری خود بوده، گفت: در حالی که برای سازندگان عادی است که تجهیزات هواپیماهای خود را از سراسر جهان تهیه کنند، "C919 از این نظر منحصر به فرد است که تقریباً هیچ چیزی که آن را در هوا نگه می دارد از چین نیست."

اسکات ،که در حال حاضر رئیس هیئت امنای تجارت و اقتصاد چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) در واشنگتن، گفت: C919 عمدتاً یک هواپیمای غیر چینی است که رنگ چینی روی آن وجود دارد.

به گفته شوکور یوسف، بنیانگذار Endau Analytics که صنعت هوانوردی را ردیابی می‌کند، نمی‌توان گفت چقدر اینکار دشوار است.

در حال حاضر، تعداد انگشت شماری از کشورهای جهان هواپیماهای خود را می سازند  و دلیل موجهی دارد، زیرا موانع بسیار زیادی مانند تخصص فنی قوی، الزامات نظارتی دقیق ، زمان و منابع چشمگیر را نیازمند است.

C919 توسط Commercial Aircraft Corporation چین (COMAC)، یک شرکت دولتی مستقر در شانگهای است . که بر این اساس مجوز گرفته تا هواپیماهای بزرگ ساخت چین را بسازد.

به عنوان مثال C919، طبق گزارش CSIS، قبلاً حدود 49 میلیارد دلار هزینه برداشته است، اگرچه تعیین دقیق میزان هزینه، تقریباً غیرممکن است زیرا امور مالی COMAC شفاف نیست.

همچنین این اولین هواپیمای خانگی COMAC نیست، اما به دلیل اندازه آن توجه بیشتری به این مدل معطوف شده است.

C919 می تواند تا 192 مسافر را در خود جای دهد و تا 5550 کیلومتر (حدود 3500 مایل) پرواز کند./تجریش

منبع: CNN

@tajrishonline

ما را دنبال کنید