«پدیدارشناسی تورم» ـ ۶| غفلت عجیب مسئولان از «۴۰ نوبت» هشدار رهبر انقلاب دربارۀ "پول ملی"

رهبر فرزانۀ انقلاب طی سالیان گذشته قریب به ۴۰ نوبت موضوع کلیدی «تقویت پول ملی» را گوشزد و مطالبه کرده‌اند، متن بیانات کلیدی ایشان در این زمینه خواهد آمد.

اشارت| «ارزش پول ملی» از منظر فنی، به دو نسبت ارجاع دارد: نسبت ارزش ریال به ارزهای خارجی، و نسبت ارزش ریال به کالاها و خدمات، اولی قدرت تأمین داخلی را در برابر کالاهای جهانی نشان می‌دهد، و دومی قدرت خرید و رفاه عمومی مردم را.

سرطان مهلک و خانمان‌سوز کاهش ارزش ریال، برای کسانی که طی سالیان متمادی به ضرورت و اقتضای جایگاه‌های اجرایی و تقنینی متولیان اقتصادی کشور بوده‌اند، معمولاً به‌حد شایسته حساسیت‌برانگیز نبوده است، اما اکنون اقتصاد ایران در شرایط خاصی است؛ سوگمندانه می‌توان گفت، ارزش ریال، در سال اول از چهارسالۀ اول هیچ دولتی، چنین کاهشی را تجربه نکرده است؛ ضمن اینکه این موضوع تا آنجا مهم بوده که در حکم تنفیذ جناب آقای دکتر رئیسی مورد تصریح رهبر فرزانۀ انقلاب قرار گرفته است.

تجربه نشان می‌دهد، نگاه رهبر انقلاب به مؤلفه‌های کلیدی و گفتمانی اقتصاد، به‌هیچ‌وجه یک نگاه سطحی و بسیط نیست، و اتفاقاً ـ هم در پی‌آمد تجربۀ قویم تشکیلاتی و اجرایی طی بیش از پنج دهه، و نیز مباحثه با بزرگانی مانند مرحوم آیت‌الله العظمی شاهرودی (که شاگرد بلافصل مرحوم شهید صدر بودند) ـ نگاهی نواندیش و نکته‌سنج است. برای نمونه ایجاد و توسعۀ ادبیات و گفتمان «اقتصاد مقاومتی»، موضوع‌شناسی در پدیده‌های نو مانند نگاه بدیع به «سپرده‌های بانکی» (قائل بودن به ودیعه‌گذاری در بانک‌ها به‌جای قرض در ادبیات مصطلح فقهی)، و همچنین نگاه فوق‌العادۀ ایشان به ابعاد گوناگون اقتصاد سیاسی ـ ازجمله جعل کلیدواژۀ «جادوی پولی و مالی» در سال 1395 ـ تنها چند مورد از توان ذهنی و علمی معظم‌له در موضوعات اقتصادی را نمایان می‌کند.

خواهیم دید که عبارت «تقویت پول ملی»، اول‌بار در سال 1375 مورد تأکید ایشان قرار گرفته، و از آن هنگام تاکنون بارها تکرار شده، و هرچه به زمان حاضر نزدیک شده‌ایم پربسامدتر شده است، تا آنجا که 27 نوبت از این هشدارها از سال 1396 تاکنون بوده، و تا آنجا که در حکم تنفیذ آیت‌الله رئیسی، برای اولین بار به‌صورت مصرّح در حکم تنفیذ یک رئیس‌جمهور مورد تأکید قرار گرفته است.

 

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید