مدیریت شهری دوره قبل علاقه‌مند بودند تهران را گران اداره کنند/ شهرداری تهران را با بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتم

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری تهران را با بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتم، گفت: در دوره قبل، دوستان ما علاقه‌مند بودند که تهران را گران اداره کنند و حتی این مسئله را به زبان می‌آوردند!

 علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران در سالن آمفی تئاتر کوشک باغ هنر اظهار کرد: ما اگر سه‌گانه‌ای را در نظر بگیریم که شامل شهر، مدیریت شهری و شهروند است، آنچه که اهمیت ویژه‌ای دارد شهروندان ما هستند که هم از شهر بهترین بهره را ببرند و هم مدیریت شهری در کمال خدمتگزاری به آنها بتواند آسایش و آرامش را برای آنها فراهم کند.

زمانی که شهر را تحویل گرفتیم همه پروژه‌های عمرانی تهران متوقف شده بود

وی افزود: 20 ماه پیش که ما شهر را تحویل گرفتیم عملا همه پروژه‌های عمرانی در شهر متوقف شده بودند حتی بخشی از پروژه‌های عمرانی که در گذشته  انجام شده بود را خاک ریخته بودند که از آن جمله می‌توان به میدان فتح اشاره کرد؛ ما در نهایت این بلوار را از خاک بیرون کشیدیم.

شهردار تهران گفت: شهرداری در زمان تحویل به تیم مدیریت شهری فعلی، بیش از 50 هزار میلیارد تومان بدهی داشت و درآمدها نیز کاهش پیدا کرده بود و مردم از شهرداری انتظار داشتند؛ در کنار شرایطی که پروژه‌های عمرانی داشت شهر از فرسودگی رنج می‌برد و 12 هزار هکتار از مساحت شهر ما بافت ناپایدار بودند و زیرساخت‌های شهری فرسوده بود و عملا شرایط، شرایط خوبی نبود و موضوع نگهداشت پل‌ها و سایر موارد حکایت از آن داشت که زنگ خطر در شهر به صدا در آمده و شهر نیازمند یک بازنگری و یک دقت بود.

زاکانی افزود: در کنار ترافیک، موضوع آلودگی هوا، بدمسکنی و بی‌مسکنی از دیگر مواردی بود که مردم تهران از آن رنج می‌بردند. بر اساس آمار، یک میلیون کمبود مسکن در تهران داریم. در سال 1400 بر اساس برآوردی که انجام شده بیشترین مهاجرت به استان تهران و البرز بوده که عدد بسیار بالایی است.

وی گفت: این اتفاقاتی که در شهر تهران رخ داده بود در کنار بی‌عدالتی و فاصله شمال و جنوب شهر و شرایطی که در شهر قرار داشت حکایت از آن داشت که علی‌القاعده باید یک کار بزرگ و تحولی انجام شود و در کنار موضوعات شهر که پرونده‌های بزرگی وجود داشت از جمله محله ده‌ونک، اسلام‌آباد، کن و ... موضوعات مختلفی که هر کدام یک زخم کاری بر پیکره شهر تهران بودند مشکلات زیادی را در شهر به‌وجود آورده بود.

سقوط پروانه ساخت از سال 91

شهردار تهران افزود: همه اینها حکایت از این دارد که یک کار بزرگ باید در تهران انجام شود و وقتی به شهرداری می‌آمدیم با یک مجموعه مواجه می‌شدیم که اولا در دو سال و نیم در تنش مالی قرار داشت و حتی برای پرداخت حقوق قرض گرفته شده و از سال 91 دوران سقوط پروانه شکل گرفته بود و 31 هزار پروانه در سال 91 به کمتر 6 هزار پروانه در سال 1400 رسیده و درآمد حوزه شهرسازی کاهش پیدا کرده بود.

زاکانی تصریح کرد: نکته دوم، امکانات شهرداری بود که این امکانات فرسوده شده بود؛ ما در حوزه حمل و نقل با فرسودگی شدیدی روبه‌رو بودیم علاوه بر فرسودگی با کمبود هم روبه‌رو بودیم و در بخش واگن و اتوبوس با کمبودهایی روبه‌رو بودیم و تلاش‌ها برای ورود واگن‌های جدید در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: در دوره گذشته مدیریت شهری از 11 هزار دستگاه اتوبوسی که در تهران داشتیم، این تعداد کاهش یافت و با فاصله معناداری دچار کمبود اتوبوس روبه‌رو بودیم همچنین در بخش تاکسی نیز با مشکلاتی از قبیل فرسودگی مواجه بودیم. آنچه که آزاردهنده بود، نارضایتی مردم از ارائه خدماتی بود که می‌گرفتند و در کنار آن حدود 70 هزار میلیارد تومان بدهی ما بود که عددی ماورائی بود؛ یکی از بزرگترین دغدغه‌های شورای شهر تهران این بود که چطور قرار است از این عدد عبور کنیم؟

شهردار تهران افزود: اینها موضوعاتی بود که در روی میز ما قرار داشت و به تبع آنچه که به حق بود انتظارات مردم بود؛ در دوره قبل، دوستان ما علاقه‌مند بودند که تهران را گران اداره کنند و حتی این مسئله را به زبان می‌آوردند و تهران را به سمتی برده بودند که شاهد مهاجرت معکوس در تهران بودیم و این شرایطی بود که تحویل مدیریت شهری فعلی شد.

زاکانی گفت: بحث ما این بود که آنچه میراث ماست، بخش بد است و باید بخش خوب را پاس بداریم و بخش بد را عبرت بگیریم و آن را انجام ندهیم لذا مسیر جدیدی را ترسیم کردیم. اگر من بگویم یکی از ویژگی‌های ممتاز این دوره چیست، توجه به همه حوزه‌های شهری است و در یک کلام رویکرد ما این است که به هم روح شهر و جسم شهر و هم آسایش شهروندان توجه داریم و در این بخش، مسئولیت‌پذیر باشیم و هم مسئولیت شهر را برعهده بگیریم و درباره آنچه که برعهده ماست، پاسخگو باشیم و در بخشی که مسئولیت نداریم به دیگران خدمت کنیم تا خوب کار کنند و رضایتمندی مردم ایجاد شود.

وی گفت: در این مسیر با نخبگان مشارکت کردیم و ماحصل آن تبدیل به یک سند جامع شد که هر هفته بنده در دانشگاه‌ها این موضوع را با دانشجویان و نخبگان در میان می‌گذاریم.

پیگیری تحول در شهرداری تهران در 4 حوزه

زاکانی در ادامه تصریح کرد: ما 4 تحول را در دستور کار قرار دادیم ناظر به مدیریت شهری که شهرداری از یک نهاد خدماتی به اجتماعی تبدیل شود و به عنوان تکیه‌گاه مردم قرار گیرد و نکته دوم یک تحول کالبدی که همه موضوعات مورد توجه قرار گیرد و یک نوسازی کلی شهر را بر اساس مدار حمل و نقل و راحتی و آسایش و ایجاد محله‌های الگو برای تهران داشته باشیم تا در نهایت شاهد رضایت مردم باشیم و تحول سوم در حوزه نرم شهر و سبک زندگی شهر است که اساس آن را با مشارکت نخبگان قرار داده‌ایم و تحول چهارم ناظر به حوزه فناوری است تا بتوانیم تهران را تبدیل به یک شهر هوشمند کنیم.

شهردار تهران افزود: به عنوان مثال ظرفیت پارک گفتگوی ما تبدیل به مرکز دانش‌بنیان شد و قرار است در بخشی از بوستان ولایت به همین شکل عمل کنیم.

زاکانی تصریح کرد: امروز در 20 ماهی که در خدمت مردم تهران بوده‌ایم ما در حوزه مالی در هفته اول از تنش مالی جدا شدیم و سال 1401 بالغ بر 143 درصد تحقق منابع داشتیم و تمام پروژه‌های شهر را فعال کردیم و همه پروژه‌ها فعال هستند؛ به عنوان مثال پروژه آزادراه شوشتری و بزرگراه یادگار امام (بال غربی) و بزرگراه شهید بروجردی از پروژه‌هایی است که به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

افتتاح 33 کیلومتر مترو با 11 ایستگاه در دور جدید مدیریت شهری

وی افزود: ما 33 کیلومتر مترو با 11 ایستگاه را تا به امروز افتتاح کرده‌ایم و انشاءالله تا پایان سال 12 ایستگاه به مترو پایتخت اضافه خواهد شد و تمام پروژه‌های ما فعال شده است و عملاً توجه ویژه‌ای به حوزه مترو در این دوره شده است و این پروژه‌ها صرفاً متکی به بودجه دولتی و امکانات محدود شهر نیست بلکه از طریق مشارکت و مولدسازی انجام می‌‌شود تا بتوانیم در یک بازه زمانی کوتاه خطوط مترو را تکمیل و تا پایان سال 1410 خطوط مترو تکمیل شود.

عملیات اجرایی خط 10 و 9 مترو امسال شروع می‌شود

شهردار تهران با بیان اینکه عملیات اجرایی خط 10 و 9 مترو امسال شروع خواهند شد و خطوط 8 و 11 در سال آتی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، گفت: ما سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان به بانک پرداخت کردیم؛ دو هزار و 600 میلیارد تومان بدهی پیمانکاران پرداخت شد که از سا ل89 پرداخت نشده بود و سعی کردیم مسیر درستی را انتخاب و کل پرونده‌های بازشهری از جمله ده ونک، کن، اسلام‌آباد در کمیسیون ماده 5 مصوب شد و شرایط به سمتی رفت که بحمدالله ما در حوزه‌های شهرسازی برای نخستین بار پس از 10 سال شاهد رشد پروانه باشیم.

آغاز مناقصات پروژه شهید متوسلیان با تونل 9 کیلومتری دو طبقه‌ای

زاکانی افزود: امروز به لطف الهی، پروژه‌های بزرگی از جمله پروژه شهید متوسلیان که تونل 9 کیلومتری دو طبقه‌ای است از ماه آینده مناقصات آن آغاز می‌شود و کارهای مختلفی در دستور کار قرار دارد که انشاءالله گام‌های بزرگی را برداریم. در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز اقداماتی انجام شده که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد. ما در آستانه یک حرکت با کارکردهای بزرگ هستیم و پروژه‌های بزرگی را داریم و ما از هر تهدیدی فرصت ساختیم؛ امروز در شهرداری تهران، بزرگترین فرصت را 12 هزار بافت ناپایدار می‌دانیم که می‌توانیم از آن به عنوان فرصت استفاده کنیم؛ 68 درصد در سال گذشته در بافت‌های فرسوده افزایش صدور پروانه داشتیم و انشاءالله بتوانیم خدمتگزار خوبی در حوزه‌های مختلف به مردم باشیم و یک شهر آباد و یک جهش بزرگ برای شهر مشاهده بکنیم.

به گزارش تسنیم، در ادامه دومین نشست خبری شهردار تهران، زاکانی پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اشباع شدن شهر تهران از شبکه بزرگراهی، شهرداری در فرآیند اتوبان‌سازی با توجه به محدودیت‌هایی که در شهر دارد چه برنامه‌ای در نظر گرفته است، گفت: ما تهران را به سمتی می‌خواهیم ببریم که شهری انسان‌محور باشد و باید بر پایه هوشمندسازی بتوانیم تسهیلات را به شهروندان ارائه کنیم؛ امروز دو بزرگراه و یک آزادراه در حال ساخت داریم که از آن جمله می‌توان به آزادراه شهید شوشتری و دو بزرگراه یادگار امام و شهید بروجردی اشاره کرد؛ آزادراه شهید بروجردی فاز نخست آن امسال افتتاح خواهد شد که سرجمع چندین هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود سال گذشته آزادراه شهید شوشتری 6 هزار میلیارد و یادگار امام 2500 میلیارد تومان و بروجردی نیز هزار میلیارد تومان هزینه آن محاسبه شده که این اعتبارات امسال افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: احداث تونل شهید متوسلیان نیز از مواردی است که از سوی معاونت فنی ـ عمرانی پیگیری می‌شود که برای اجرای این پروژه مبلغ 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و امیدواریم این تونل را امسال شروع کنیم همچنین رینگ شمالی تهران در دستور کار است و مطالعات آن انجام شده و امسال ظرفیت‌های فوق‌العاده در خصوص آزادراه و اتوبان در دستور کار قرار داده‌ایم.

شهردار تهران گفت:  در خصوص آسفالت‌ریزی معابر باید به این موضوع اشاره کرد که دو کارخانه جدید را پیگیری کرده‌ایم که در شرق و غرب قرار دارد و عملاً یک ظرفیت خوبی را در شهر تهران ایجاد کرده‌ایم ضمن اینکه ما در سال 1402 بنا داریم یک میلیون و 500 هزار تن آسفالت‌ریزی داشته باشیم و هدفگذاری ما در 6 ماهه اول بالغ بر یک میلیون تن است و 6 ماهه اول امسال بیش از مسیری که دو سال گذشته طی کرده‌ایم، انجام خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه قطعا کیفیت و نوع آسفالت در تهران تغییر می‌کند، گفت: ما در 6 ماهه اول برنامه‌ریزی برای آسفالت‌ریزی برای بزرگراه‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم و این کار به سرعت انجام می شود.

محل پرداخت بدهی پیمانکاران به شهرداری تهران از کجا تامین شد

زاکانی در پاسخ به این پرسش که پرداخت بدهی پیمانکاران به شهرداری تهران از چه منابعی انجام شده است، گفت: ما بخشی از پول را  از طریق انضباط مالی تامین می‌کنیم و از تنش مالی بیرون آمدن منوط به انضباط مالی بود و زمانی که این اتفاق افتاد، ما از تنش مالی جدا شدیم اما این موضوع به تنهایی کفاف نمی‌کرد و نکته دوم بحث دریافت عوارض از مردم از محل پسماند بود که در این زمینه نیز به صورت جدی ورود کردیم و رقم قابل توجهی از سوی مردم در قالب عوارض به شهرداری تهران پرداخت شد.

شهردار تهران افزود: شهرداری تهران در بخش صدور پروانه نیز رشد قابل توجهی داشت و درآمد خوبی کسب کرد البته موضوع ایمنی برای ما به مراتب مهمتر از درآمد است تا شاهد یک شهر ایمن در تهران باشیم همچنین ما در بحث مولدسازی، امکاناتمان را به هیچ وجه به صورت خام نمی‌فروشیم و همین امر یک ظرفیت خوبی را برای ما ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که شهر تهران گران است، افزود: بله، شهر گران است. ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم با فراهم کردن شرایط در بخش‌های مختلف از جمله فروشگاه شهروند و توسعه میادین میوه و تره‌بار شرایط خوبی را برای مردم فراهم کنیم و به سمت کنترل و کاهش قیمت‌ها گام برداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران ابزارهای خوبی را در این زمینه دارد و باید از ظرفیت شهرداری استفاده کرد. به عنوان مثال اگر فعالیت میادین میوه و تره‌بار در ایام نوروز نبود، به تبع قیمت میوه بیشتر از ارقامی بود که عرضه می‌شد و باید از این ابزار و ظرفیت استفاده کرد.

مردم فقر را تحمل می‌کنند اما تبعیض را نه

زاکانی افزود: راجع به فقر و تبعیض مردم می‌توانند فقر را تحمل کنند اما نمی‌توانند تبعیض را تحمل کنند و حتی اگر در قسمتی از شهرداری با این موارد روبه‌رو باشیم با آن برخورد خواهیم کرد.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید