جاده صعود نفت، هموار شد

گرچه داده‌های اقتصادی ایالات متحده منجر به بروز نگرانی در مورد رکود شد، اما با اعلام کاهش تولید اوپک پلاس و کاهش ذخایر نفت آمریکا، نفت در مسیر صعودی افتاد.

به نقل از رویترز، نفت روز پنج‌شنبه کاهش یافت؛ در چشم‌انداز سایر شاخص‌های نفتی نیز، بهای معاملات آتی نفت برنت با 74 سنت یا 0.9 درصد کاهش به 84.25 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 73 سنت و کاهش 0.9 درصدی به 79.88 دلار در هر بشکه رسید.

داده‌های ضعیف اقتصادی ایالات متحده نگرانی‌ها را در مورد رکود بالقوه‌ی جهانی و کاهش تقاضا افزایش داد، البته دیری نپائید که با اعلام کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس و کاهش ذخایر نفت آمریکا، قیمت‌های معیار به سمت افزایش هفتگی پیش رفت.

پس از اینکه سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت و متحدانش از جمله روسیه، گروهی موسوم به اوپک پلاس، متعهد به کاهش داوطلبانه‌ی تولید شدند، برنت و وست‌تگزاس اینترمیدیت در این هفته بیش از 5.5 درصد افزایش یافته‌اند که به سمت سه هفته افزایش متوالی پیش می‌روند.

تحلیلگران ای‌ان‌زد ریسرچ (ANZ Research) در یادداشتی قید کردند که رشد نفت خام به دلیل مقابله با بادهای معکوس ناشی از داده‌های ضعیف اقتصادی متوقف شد.

شاخص دلار آمریکا روز پنج‌شنبه تقویت شد و از پایین‌ترین سطح دو ماه اخیر خود بازگشت. بدیهی است که یک دلار قوی‌تر می‌تواند تقاضای نفت را کاهش دهد، چرا که نفت خام را برای دارندگان سایر ارزها گران تر می‌کند.

در چشم‌انداز گزارش‌های آماری، پیرو کاهش بی‌سابقه‌ی تقاضا، بخش خدمات ایالات متحده در ماه مارس بیش از حد انتظار با رکود مواجه شد، در حالی که دریافتی مشاغل خدماتی به پایین‌ترین سطح در نزدیک به سه سال گذشته رسید و به فدرال رزرو در مبارزه با تورم کمک کرد. در کنار آن، فرصت‌های شغلی ایالات متحده در ماه فوریه به پایین‌ترین حد خود در نزدیک به دو سال گذشته رسید که نشان می‌دهد بازار کار در حال سردشدن است.

بانک مرکزی نیوزلند روز چهارشنبه نرخ‌های بهره را بیش از حد انتظار افزایش داد و هند احتمالاً در رده‌ی بعدی خواهد بود که نرخ‌های معیار خود را افزایش می‌دهد.

اما انبوه داده‌های اقتصادی ملایم علاوه بر آنکه منجر به تضعیف احساسات بازار شد، ترس از رکود را برانگیخت و سرمایه‌گذاران را به اتخاذ استراتژی‌های ریسک‌گریزی تشویق کرد.

بادن مور و آدام اسکلتون، تحلیلگران بانک ملی استرالیا (OTC) در یادداشتی ذکر کردند: «کاهش چشم‌انداز اقتصادی ایالات‌متحده بر قیمت‌های نفت آمریکا تأثیر می‌گذارد، با این حال همچنان انتظار داریم که قیمت نفت تا پایان سه‌ماهه افزایش یابد».

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده‌ی نفت جهان، به پشتوانه‌ی بازار، قیمت نفت خام خود را برای خریداران آسیایی برای سومین ماه متوالی افزایش داد. ای‌ان‌زد ریسرچ بر این باور است که این نشان‌دهنده‌ی قدرت بیشتر تقاضا در منطقه است.

داده‌های دولتی نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا هفته‌ی گذشته 3.7 میلیون بشکه کاهش یافت که حدود 1.5 میلیون بشکه بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود. ذخایر بنزین و مشتقات نیز به ترتیب 4.1 میلیون بشکه و 3.6 میلیون بشکه کاهش یافت که میزانی بیش از حد انتظار است.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید