یورو/دلار به قلب هدف زد!

 

گرچه دلار آمریکا به پشتوانه‌ی ریسک‌گریزی توانست بهبود یابد، اما یورو/دلار امروز در مسیر صعودی روزانه‌ی خود قرار داشت.

سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی با مروری بر رویدادهای کلیدی، درباره‌ی نوسانات جفت‌ارز کلیدی یورو/دلار اینگونه نوشت:

یورو/دلار (EUR/USD) در اوایل پنج‌شنبه نزدیک به سطح 1.0900 معامله می‌شود که به این ترتیب، مجموعه‌ی کوچکی از بسته‌های صعودی روزانه را تثبیت می‌کند.

علیرغم داده‌های ضعیف ایالات متحده، ریسک‌گریزی پشتوانه‌ی بهبود دلار آمریکا است. البته داده‌های خوش‌بینانه‌ی بازده صنعتی آلمان تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

نمودار روزانه‌ی یورو/دلار نشان می‌دهد که قیمت به‌طور معناداری بالاتر از میانگین‌های متحرک ساده‌ی صعودی 20 و 100 (SMA) است و همچنان به دنبال آزمایش سطح روان‌شناختی 1.1000 خواهد بود. از طرفی، شاخص‌های تکنیکال شتاب صعودی خود را از دست دادند و RSI پس از نزدیک‌شدن به 70 به آرامی به سمت جنوب حرکت کرد.

نمودار 4 ساعته یورو/دلار (EUR/USD) نیز قیمت را بسیار بالاتر از میانگین متحرک مربوطه نشان می‌دهد. پشتیبانی در سطح 1.0890 ارائه می‌شود و ادغام به منظور ادامه‌ی اصلاح، به هدف قراردادن منطقه‌ی 1.0860 اشاره دارد.

سپس پائین‌تر از این سطح، یک حمایت پویای حیاتی در سطح 1.0840 (خط روند صعودی) ظاهر می‌شود. یورو حرکت صعودی را از دست داده است و شاخص‌های فنی نیز به نفع تثبیت پیش رو هستند. با این حال، بازده ثابت بالای 1.0930 بالاترین قیمت اخیر را به تصویر می‌کشد.

لازم به یادآوری است که یورو/دلار در روز چهارشنبه با عقب‌نشینی از بالاترین میزان بسته‌شدن روزانه در دو ماه گذشته سقوط کرد و تا سطح زیر 1.0900 رسید. البته این کاهش با وجود داده‌های ضعیف‌تر از حد انتظار ایالات متحده و در بحبوحه‌ی افزایش اوراق قرضه دولتی رخ داد.

علیرغم داده‌های ضعیف ایالات متحده، دلار آمریکا روز چهارشنبه در برابر ارزهای اروپایی  افزایش یافت. گزارش اشتغال ADP نشان داد که حقوق و دستمزد خصوصی در ماه مارس 145 هزار افزایش یافته که کمتر از 200 هزار مورد توافق بازارها است. شاخص PMI خدمات ISM در مقابل 54.5 برآوردشده‌ در مدت مشابه، به 51.2 کاهش یافت.

پیش از گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی روز جمعه، داده‌های بیشتری از ایالات متحده در حوزه‌ی مطالبات بیکاری در روز پنج‌شنبه ارائه می‌شود. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که حجم معاملات در آستانه‌ی تعطیلات عید پاک کاهش یابد.

بوریس وویچیچ، رئیس بانک مرکزی اروپا با اشاره به اینکه «بزرگترین بخش از چرخه‌ی افزایش نرخ‌ها پشت سر ماست» توضیح داد: «اگر تورم اصلی بالای 4 درصد باقی بماند، می‌توان انتظار افزایش بیشتری داشت.»

فیلیپ لین از بانک مرکزی اروپا نیز تأکید کرد که تورم در مواد غذایی در شدیدترین حالت خود قرار دارد.

علیرغم اظهارنظرها و چشم‌انداز جهانی، بازارها همچنان شاهد افزایش نرخ بهره در نشست بعدی بانک مرکزی اروپا در 4 مه خواهند بود.

لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو روز چهارشنبه اعلام کرد که فدرال رزرو به منظور مهار تورم، باید نرخ اصلی را به بالای 5 درصد برساند و برای مدتی در قلمروی محدود نگه دارند. گرچه بازار اوراق قرضه همچنان به کاهش نرخ در اواخر سال 2023 اشاره می‌کند، اما بانک‌های مرکزی این سناریو را در نظر نمی‌گیرند و تا زمانی که تورم دوباره تحت کنترل قرار نگیرد، به صحبت در مورد نیاز به یک سیاست سختگیرانه ادامه می‌دهند.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید