نفت خام، بدون حمایت

 

اگرچه نفت خام در روز گذشته توانست به بالاترین سطوح چهار ماه اخیر برسد، امروز با بروز نشانه‌هایی از بهبود تقاضای چین و تحولاتی در حوزه‌ی بانکداری، کاهش یافت.

 

به نقل از رویترز، قیمت نفت خام روز سه‌شنبه پس از صعود جلسه‌ی قبل، عقب‌نشینی کرد؛ در حالی که بازارها بر تحولات بحران بانکی و نشانه‌هایی از تقویت تقاضا در چین متمرکز شدند.

 

گفتنی است که قیمت‌ها، پس از افزایش با سریع‌ترین سرعت در بیش از چهار ماه اخیر در روز دوشنبه، کاهش یافتند. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 1 سنت یا 0.01 درصد کاهش به 72.80 دلار در هر بشکه رسید. به علاوه، بهای معاملات آتی نفت برنت با 19 سنت کاهش، به 77.93 دلار در هر بشکه رسید.

 

تینا تنگ، تحلیلگر سی‌ام‌سی مارکتز می‌گوید: «اگرچه در بحبوحه‌ی رویدادهای اخیر ریسک‌ها در حوزه‌ی سیستم بانکی باقی مانده است، خرید نفت خام می‌تواند در کوتاه‌مدت، روندی غالب باشد».

 

و اما انتشار اخباری مبنی بر خرید سپرده‌ها و وام‌های بانک سیلیکون‌ولی ورشکسته در روز دوشنبه، خوش‌بینی را در مورد وضعیت بخش بانکی برانگیخت؛ ناگفته نماند که نگرانی پیرامون این بخش، بازارهای مالی را متزلزل کرده بود.

 

تزلزل در بازارهای مالی

 

از سوی دیگر، قیمت نفت احتمالاً از نشانه‌های بهبود تقاضای چین حمایت‌هایی می‌گیرد.

 

براساس پیش‌بینی سالانه‌ی واحد تحقیقاتی شرکت ملی نفت چین در روز دوشنبه، انتظار می‌رود واردات نفت خام چین در سال 2023، با 6.2 درصد افزایش به 540 میلیون تن برسد.

 

تنگ بر این باور است که PMI تولید و خدمات چین، محرک اقتصادی کلیدی برای قیمت نفت خواهد بود، زیرا داده‌های مثبت به احتمال زیاد چشم‌انداز تقاضا را بیشتر بهبود می‌بخشد.

 

نظرسنجی اولیه‌ی رویترز در روز دوشنبه نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا هفته‌ی گذشته، حدود 200 هزار بشکه افزایش یافته است.

 

در کنار این آمار، مؤسسه نفت آمریکا موسوم به API، که یک گروه صنعتی است، و اداره‌ی اطلاعات انرژی ایالات متحده، اطلاعات موجودی خود را به ترتیب در ساعت 4:30 بعد از ظهر روز سه‌شنبه و ساعت 10:30 صبح روز چهارشنبه منتشر خواهند کرد.

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید