نگاه‌ها به طلا و نقره، خریدارانه است

با توجه به بروز مشکلات در حوزه‌ی بانکداری ایالات متحده، گرایش مردم به سمت طلا و نقره زیاد شد و به این ترتیب با افزایش تقاضا، این دو فلز در مسیر صعودی بودند

به نقل از «اف‌ایکس استریت»، طلا هفته‌ی گذشته دو بار به 2000 دلار رسید، اما در هر دو تلاش نتوانست بالاتر از این سطح قابل توجه، تثبیت شوند. اصلاح مضاعف از هفته‌ی قبل، گرچه راه را برای صعود فلز زرد باز می‌کند، اما نمی‌تواند نشانه‌ی آن باشد که طلا به دردسر افتاده است.

شتاب رالی طلا از کف قیمت هشتم، آن را بیش از 200 دلار در اوج خود بالا برد و وضعیت خرید کوتاه‌مدتی را ایجاد کرد. هفته‌ی گذشته، لمس کوتاه سطح زیر 1940 دلار، آنچنان سریع و تکانشی بود که راه را برای حرکت صعودی هموار نکرد.

آنچه شایان توجه است مشکلات در ایالات متحده و اروپا باعث افزایش قیمت طلا و نقره شد، چرا که سرمایه‌گذاران از ترس و اضطراب نگه‌داشتن پول‌های خود در بانک‌ها، سعی کردند به سرعت سرمایه‌ی خود را تبدیل کنند. بعید است که چنین مومنتومی بتواند مبنایی برای رشد در میان‌مدت و بلندمدت باشد، اما تغییرات در سیاست پولی قادر است این مبنا را ایجاد کند.

طلا و نقره

هفته‌ی گذشته، فدرال رزرو از یک سو نرخ بهره را افزایش داد و از سوی دیگر نقدینگی را به بانک‌ها عرضه کرد. این‌ها حرکات سیاسی ناسازگاری هستند، و اکنون توازن قوا به گونه‌ای است که فدرال رزرو ترجیح می‌دهد افزایش نرخ بهره را متوقف کند تا مجبور نباشد مکررأ به عنوان آخرین وام‌دهنده وارد عمل شود.

در گذشته، ما شاهد تغییر مشابهی در سیاست پولی فدرال رزرو در پایان سال 2018 بودیم، زمانی که رالی دو ساله‌ی طلا آغاز شد. افزایش دو ساله‌ی بعدی و عقب‌نشینی به سوی 1600 دلار، طلا را دوباره برای خریداران بلندمدت جذاب کرده است، زیرا کاهش سرعت افزایش نرخ بهره‌ی فدرال رزرو در افق ظاهر می‌شود.

اما در چشم‌اندازی دیگر، تغییر رویکرد در اظهارات بانک مرکزی، نوید یک انگیزه‌ی تازه برای خرید را می‌دهد. در آخرین جلسه، FOMC نرخ‌ها را افزایش داد، اما پاول در یک کنفرانس مطبوعاتی صراحتأ بیان کرد که مشکلات بانکی به اندازه‌ی سیاست‌های سختگیرانه اقتصاد را آرام می‌کند. اگرچه ما تأیید رسمی دریافت نکرده‌ایم، اما این امر، راه را برای تغییر نرخ باز کرده است.

پتانسیل صعودی بلندمدت طلا نزدیک به 2640 دلار است که نشان‌دهنده‌ی رشد 161.8 درصدی نسبت به پایین‌ترین سطح سال 2018 است. چنین رالی بلندپروازانه‌ای مستلزم یک حرکت چشمگیر است و احتمالاً در حال حاضر شاهد آن هستیم.

البته مثل همیشه در چنین شرایطی باید مراقب باشیم که اصلاح به یک مارپیچ نزولی جدید تبدیل نشود. چنین سطح سیگنالی اکنون می‌تواند در منطقه‌ی 1930 دلار باشد. شکستن زیر 1900 دلار می‌تواند آخرین میخ در چشم‌انداز صعودی طلا باشد، اما این صرفأ یک سناریوی جایگزین است - نه سناریوی اصلی.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید