چشم‌انداز نفت خام و گاز طبیعی

در پی اظهارات جروم پاول و تأکید صریح وی به ضرورت افزایش بیشتر نرخ بهره، قیمت نفت خام در هفته‌ی اخیر مسیر نزولی داشت.
 به نقل از اینوستینگ، به‌رغم داده‌های حمایتی از موجودی انبارهای آمریکا، قیمت نفت خام هفته‌ی معاملاتی اخیر خود را در روندی کاهشی به پایان رساند؛ علت روشن این امر اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو بود که در شهادت خود در مقابل کنگره، صراحتأ بیان کرد که بانک مرکزی آماده است تا به منظور کنترل و مهار تورم، نرخ‌ها را بیش از آنچه که قبلاً اشاره کرده بود افزایش دهد.
سونیل کومار دیکسیت، استراتژیست فنی ارشد در SKCharting.com در مورد حرکت قیمت‌های شاخص‌های نفتی اظهار داشت: «نمودارهای تکنیکال WTI نشان می‌دهد که قیمت‌های نفت خام برای از سرگیری موج صعودی خود باید سطح 80 دلاری را که در اوایل هفته به آن رسیده بودند، دوباره به دست آورد.»
وی همچنین با اشاره به هفته‌ای دیگر در شرایط بسته‌شدن هفتگی بالقوه‌ی نزولی، خاطرنشان کرد: «WTI ممکن است در ابتدا شاهد برخی معاملات مثبت برای آزمایش مجدد میانگین متحرک نمایی 5 هفته‌ای یا میانگین متحرک نمایی 77.50 دلاری و سپس 78.40 دلاری باشد.»
دیکسیت افزود: «ممکن است حرکت نزولی قیمت‌ها را از منطقه‌ی مقاومت به 74.80 دلار کاهش دهد، که البته در ادامه‌ی کار ممکن است شاهد حرکت به زیر سطوح 72.80 دلار و 72.20 دلاری نیز باشیم.
فعال‌ترین قرارداد گاز آوریل در بورس کالای نیویورک، هنری هاب، در روز جمعه، معامله‌ی نهایی 2.436 دلاری را در هر mmBtu یا میلیون متریک واحد حرارتی بریتانیا انجام داد.
پیش از این، جلسه‌ی رسمی را با 11.3 سنت یا 4.3 درصد کاهش در روز، در سطح 2.43 دلار بسته بود. لازم به یادآوری است که، گاز آوریل به صورت هفتگی، نزدیک به 19 درصد کاهش یافت.
البته معاملات آتی گاز در دو هفته‌ی قبل، 30 درصد افزایش یافت و در 3 مارس به 3.027 دلار و در واقع، به بالاترین حد خود در 5 هفته‌ی گذشته رسید.
اما مدل‌های آب‌وهوای این هفته، باعث سقوط دیگری در بازار شد که ثابت کرد رالی دو هفته‌ی گذشته چیزی جز یک «جهش گربه مرده» نبود.
گلبر مشاور بازار انرژی، در یادداشتی با تأکید بر اینکه «چشم‌انداز گاز پس از تغییر مدل آب و هوا در هفته‌ی جاری، دچار تغییر الگو شده است» تایید کرد تولید گاز پس از افت اخیر تا زیر 100 میلیارد فوت مکعب، به بالاترین حد خود در اواخر ژانویه بازگشته است.
وی افزود: «تولید همچنان قوی و به میزان 100.5 میلیارد فوت مکعب در روز است.»در سال جاری، زمستان با گرمایی غیرمعمول، منجر به تقاضای کمتری برای گرمایش در ایالات متحده شده است و گاز بیشتری نسبت به آنچه در ابتدا تصور می‌شد در انبار باقی می‌گذارد.
دیکسیت خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد مثبت‌بودن اخیر قیمت گاز طبیعی با شکستن قرارداد ماه اول در زیر سطح حمایت حیاتی پس از ردشدن از سطح 3 دلار، در حال محو شدن است.»
وی افزود: «اگر حمایت 2.54 دلاری نتوانست به عنوان حمایت موثر عمل کند، انتظار یک آزمایش مجدد سریع از کف نوسانی 2.15 دلار و سپس 1.98 دلار را داشته باشید.»
به بیان دیکسیت، بسته‌شدن هفتگی زیر سطح روانی 2 دلار می‌تواند منجر به یک روند نزولی پایدار شود.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید