آیا افزایش بهای نفت، فراتر از 100 دلار است؟

با وجود هشدار بانک جهانی در مورد شرایط نامطلوب اقتصادی و تأثیر احتمالی تحولات ژئوپلتیک بر اقتصاد، نفت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت با افزایش روبرو شدند.
 به نقل از پایگاه خبری «کیبل» نفت خام برنت، معیار جهانی نفت، در ساعت 19:30 به وقت گرینویچ، با 1.29 درصد افزایش به 82.64 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 1.16 درصد افزایش به 76.60 دلار در هر بشکه رسید.
در ژانویه، بانک جهانی هشدار داده بود که با وجود شرایط شکننده‌ی اقتصادی کنونی، هر گونه تحول نامطلوب جدید - مانند تورم بالاتر از حد انتظار، افزایش ناگهانی نرخ بهره برای مهار تورم، شیوع دوباره‌ی کووید 19 یا تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی - می‌تواند اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق دهد.
قیمت این کالا تاکنون زیر 100 دلار در هر بشکه در سال باقی مانده است.
البته طبق گفته‌ی بولید آگبولا (Bolade Agboola)، تحلیلگر بخش نفت و گاز در Meristem Securities Limited، انتظار می‌رود قیمت این کالا در سطح فعلی باقی بماند.
وی خاطرنشان کرد: «ما در کوتاه‌مدت انتظار هیچ افزایش شدیدی نداریم و حتی اگر وجود داشته باشد، انتظار نداریم که قیمت نفت خام در هر زمانی در سال جاری از 100 دلار در هر بشکه عبور کند.»
گفتنی است که این امر به انتظار شکاف تنگ بین تقاضا و عرضه‌ی جهانی بستگی دارد.
عرضه و تقاضا در جهان
افزون بر آن، انتظار می‌رود ترس از رکود در اقتصاد جهانی بر رشد تقاضای نفت فشار بیاورد که ممکن است عاملی برای کنترل قیمت باشد..
قیمت نفت اخیرأ 9 درصد بالاتر از معیار بودجه‌ی 2023 نیجریه است.
به بیان آگبولا، قیمت فعلی فرصتی را برای نیجریه فراهم می‌کند تا بودجه‌ی سال 2023 را تامین کند «زیرا قیمت آن بالاتر از قیمت فرضی 75 دلار در هر بشکه در بودجه است.»
با تمام این‌ها، وی معتقد است که این فرصت خطری به همراه دارد که نتوان به حجم تولید تعیین‌شده برای کشور دست یافت یا از آن فراتر رفت.
آگبولا خاطرنشان کرد که: «به طور خلاصه، نوسان قیمت نفت در حدود 80 دلار در هر بشکه در صورتی مفید خواهد بود که با حجم تولید بالاتر حمایت شود.»
تاکنون، رقم تولید نفت نیجریه از ژانویه 2023 تا فوریه 2023 به طور پیوسته افزایش یافته است (از 1.25 میلیون بشکه نفت در روز به 1.30 میلیون بشکه در روز).اما علیرغم افزایش تولید نفت، این کشور هنوز نتوانسته به سهمیه‌ی 1.8 میلیون بشکه در روز سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دست یابد.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید