نفت خام در نقطه سکون

نفت خام که در جلسه‌ی قبل به دلیل ترس از افزایش نرخ بهره و کاهش تقاضا، سقوط کرده بود، امروز ثابت ماند.

 به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز چهارشنبه ثابت ماند، زیرا داده‌های صنعتی کاهش غیرمنتظره‌ای را در ذخایر نفت خام ایالات متحده نشان داد. پیش از آن، بازار در جلسه‌ی قبل به دلیل ترس از اینکه افزایش شدیدتر نرخ بهره ایالات متحده به تقاضا ضربه خواهد زد، سقوط کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 18 سنت یا 0.2 درصد افزایش به 83.47 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 4 سنت افزایش به 77.62 دلار در هر بشکه رسید.

به گفته‌ی منابع بازار، داده‌های موسسه نفت آمریکا حاکی از آن بود که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته‌ی منتهی به سوم مارس، حدود 3.8 میلیون بشکه کاهش یافته است. این امر، پیش‌بینی‌ها برای افزایش 400 هزار بشکه‌ای ذخایر نفت خام را که از 9 تحلیلگر شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز به عمل آمده بود، به چالش کشید.

با این حال، محرک‌های کوتاه‌مدت به چشم‌انداز نزولی‌تری اشاره کردند، زیرا سرمایه‌گذاران برای افزایش نرخ بهره در ایالات متحده آماده می‌شوند.

تینا تنگ، تحلیلگر در CMC Markets خاطرنشان کرد: «نظرات پاول رئیس فدرال رزرو در مورد نرخ‌های بالاتر به مدت طولانی‌تر، ترسی بر بازارها و دارایی‌های ریسکی از جمله کالاها وارد کرد و بدین ترتیب با کاهش یک‌شبه مواجه شدند. بازگشت کوتاه‌مدت قیمت نفت امروز ممکن است به دلیل کسب سود باشد، زیرا هیچ چیز اساساً تغییر نکرده است.»

وی با تأکید بر کاهش ذخایر نفت خام براساس داده‌های API افزود که معامله‌گران در اواخر روز چهارشنبه منتظر داده‌های موجودی نفت خام از اداره‌ی اطلاعات انرژی ایالات متحده هستند.

هر دو نفت برنت و وست‌تی‌آی در روز سه‌شنبه پس از اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا بیش از 3 درصد سقوط کردند؛ پاول صراحتأ ابراز داشت که مرکزی احتمالاً در پاسخ به داده‌های قوی اخیر نیاز به افزایش نرخ بهره بیش از حد انتظار دارد.

تحلیلگران ANZ Research در یادداشتی با اشاره به اظهارات پاول، به افزایش انتظارات در مورد تقاضای ضعیف‌تر در ایالات متحده تأکید کردند.

علاوه بر آن، اظهارات پاول باعث شد تا دلار آمریکا که معمولاً به صورت معکوس با نفت معامله می‌شود، در برابر سبدی از ارزها به بالاترین سطح سه ماهه خود برسد. شایان توجه است که شاخص دلار تا سطح 105.65 افزایش یافت که 1.3 درصد در روز سه‌شنبه و بالاترین رقم از 6 دسامبر بود.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید