هفته‌ی پرهیاهو در بازارهای جهانی

با بروز خوشبینی‌ها پیرامون اقتصاد چین، دلار آمریکا در قلمرو منفی هفته را به پایان رساند. طلا، نفت، بیت کوین و سایر جفت ارزهای کلیدی نیز در نوسان بودند.
 به نقل از «اف‌ایکس استریت»، دلار آمریکا در روز جمعه، جایگاه خود را از دست داد و هفته را در سطحی پایین‌تر به پایان رساند. داده‌های مثبت از چین و عقب‌نشینی بازدهی ایالات متحده، دلار را در قلمرو منفی نگه داشت. سهام ایالات متحده پس از ضررهای شدید در ماه فوریه، به صورت هفتگی افزایش یافت. از سوی دیگر، بهبود جو بازار مسیر تضعیف دلار را هموار کرد و ارز ایالات متحده،  پس از فوریه‌ی مثبت، اولین کاهش هفتگی در یک ماه را ثبت کرد.
رویدادهای مهمی که بر نوسانات بازار تأثیر دارد
این می‌تواند شروعی آرام برای یک هفته‌ی شلوغ باشد که اطلاعات جدید، تصمیمات نرخ بهره و راهنمایی‌های تازه از بانک‌های مرکزی را به همراه خواهد داشت. بانک مرکزی استرالیا جلسه‌ی خود را در روز سه‌شنبه، و بانک مرکزی کانادا در روز چهارشنبه برگزار خواهد کرد (انتظار افزایش نرخ بهره 25 واحد در ثانیه). پاول، رئیس فدرال رزرو، در مورد گزارش سیاست پولی شش ماهه به کنگره (روز سه یا چهارشنبه) شهادت خواهد داد و چین موضوعات تجارت (در روز سه شنبه) و تورم (در روز پنج‌شنبه) را گزارش خواهد کرد.و اما روز جمعه با گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی، روزی کلیدی خواهد بود. همچنین کانادا داده‌های اشتغال را منتشر خواهد کرد و در ادامه و در آخر هفته، «دو جلسه» (جلسه پارلمانی) سالانه چین آغاز می‌شود. دولت چین قرار است علاوه بر رسمی‌کردن عناوین دولتی، هدف تولید ناخالص داخلی خود را نیز اعلام کند.
بررسی گزارش‌های کلیدی
یورو/دلار (EUR/USD) افزایش هفتگی متوسطی را به ثبت رساند که برای تبدیل‌شدن به بهترین عملکرد از اوایل ژانویه کافی است. حرکتی برگشتی از میانگین متحرک ساده 20 هفته‌ای رخ داد و به زیر 1.0700 رسید. داده‌های تورم منطقه یورو باعث کاهش اوراق قرضه اروپا شد و افزایش بازده EZ نیز به یورو کمک کرد.و اما در چشم‌اندازی دیگر، سود حاصل از توافق بین بریتانیا و اتحادیه اروپا برای پوند کوتاه‌مدت بود. پوند/دلار (GBP/USD) به حرکت خود ادامه می‌دهد اما به پشتوانه‌ی سطح 1.1900، قادر به بازپس‌گیری 1.2000 نیست. ین ژاپن علیرغم بازدهی بالاتر، هفته را مختلط به پایان رساند. دلار/ین (USD/JPY) با مقاومت قوی در حدود 137.00 مواجه است. یورو/ین (EUR/JPY) نیز بالاترین بسته‌شدن هفتگی از نوامبر را به ثبت رساند، اما از بالاترین سطح 145.00 فاصله داشت.
ین ژاپن
در میان دیگر ارزها، دلار نیوزلند بهترین عملکرد را داشت. دلار نیوزلند/دلار (NZD/USD) پس از چهار لغزش هفتگی افزایش یافت، اما هنوز نمی‌تواند بالاتر از SMA-20 روزه در 0.6260 قرار گیرد.
طلا بهترین هفته از ژانویه را سپری کرد و علیرغم بازدهی بالاتر، از پایین‌ترین سطح دو ماهه‌ی خود به منطقه‌ی 1850 دلاری بازگشت. قیمت از دوشنبه به طور مداوم افزایش یافته است. نقره به یک دوره‌ی منفی شش هفته‌ای پایان داد و از پایین‌ترین سطح چهار ماهه‌ی خود صعود کرد و به بالای منطقه 21 دلاری بازگشت. لازم به ذکر است که چشم‌انداز فلزات با توجه به اینکه بازار اوراق قرضه همچنان یک ریسک بحرانی در هر دو به همراه دارد، بهبود یافته است.
طلا و نقره
قیمت نفت نیز در هفته‌ی گذشته حدود 4 درصد افزایش داد.
و اما ارزهای دیجیتال نتوانستند از قیمت سهام بالاتر و دلار ضعیف‌تر سود ببرند. بیت‌کوین در روز جمعه بیش از 4 درصد از دست داد و به پایین‌ترین سطح در چهار هفته‌ی اخیر رسید؛ البته این ارز دیجیتال تحت تاثیر مشکلات سیلورگیت قرار گرفت.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید