ریسک‌پذیری طلا، مؤلفه‌ای متمایز

مسائل و رویدادهای زیادی بر قیمت و نوسانات طلا تأثیر داشته‌اند اما آنچه مسلم است نقش ریسک‌پذیری طلا این روزها بیشتر از پناهگاه امن، مورد توجه است.
 به نقل از «اف‌ایکس استریت»، قیمت طلا در نیمه‌ی اول هفته‌ی معاملاتی افزایش یافت و بدین ترتیب پس از انتشار گزارش فوق‌العاده داغ حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده، از روند نزولی که در بیشتر ماه فوریه بر آن مسلط بود، خارج شد.
از سوی دیگر، بازده اوراق قرضه‌ی 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده بار دیگر با مقاومت فوق‌العاده در سطح 4 درصد مواجه شد که در روزهای معاملاتی گذشته سقفی را برای افزایش بیشتر دلار آمریکا ایجاد کرد. در حالی که بازده اوراق قرضه 10 ساله‌ی آمریکا قادر به شکستن بالاتر از این سطح نیست، گاوهای نر طلا باید برتری خود را به تصویر بکشند.
کاهش انتظارات تورمی ایالات متحده و بهبود PMI چین از  طلا پشتیبانی می‌کند
داده‌های متعادل ایالات متحده ناشی از کاهش انتظارات تورمی منتشرشده در روز سه‌شنبه، منجر به افزایش سود در دلار آمریکا شد، زیرا این گزارش قادر است تا حدودی فشار بر فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره را کاهش دهد.
به دنبال آن در اوایل چهارشنبه، گزارش شاخص بالاتر از حد انتظار مدیران خرید (PMI) در چین، حال و هوای بازار در آسیا را بهبود بخشید. اولین روز معاملاتی در ماه حاکی از آن است که مجموعه‌ی کاملی از نظرسنجی‌های PMI در سرتاسر جهان انجام خواهد شد که باید انگیزه‌ی جدیدی برای حرکت قیمت (پرایس اکشن) طلا ایجاد کند.
موسسه مدیریت تامین (ISM)، PMI تولید و PMI خدمات را به ترتیب در روزهای چهارشنبه و جمعه هر دو در ساعت 15 GMT منتشر خواهد کرد.
اگر گزارش PMI خدمات ISM مجدداً تأیید کند که افزایش هزینه‌های دستمزد به افزایش فشار قیمت‌ها در این بخش کمک می‌کند، احتمالاً دلار آمریکا در برابر طلا مقاومت خواهد کرد. از این رو، مؤلفه شاخص قیمت‌های پرداخت‌شده توسط فعالان بازار به دقت زیر نظر خواهد بود.
با این حال، مطابق با برآوردها، بازارها حداقل دو افزایش ۲۵ واحد پایه‌ی دیگر نرخ بهره فدرال رزرو در ماه مارس و می را در نظر می‌گیرند. علاوه بر این، احتمال اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را بدون تغییر در ژوئن نگه دارد، 25 درصد است.
دیدگاه بازار مؤید این موضوع است که دلار آمریکا فضای زیادی برای صعود ندارد، حداقل تا زمانی که گزارش مشاغل فوریه و داده‌های تورم یک افزایش 25 واحدی دیگر در ژوئن را تأیید یا رد کند.
دهوانی مهتا، تحلیلگر ارشد در اف‌ایکس استریت (FXStreet)، دورنمای معکوس صعودی فعلی قیمت طلا را تحلیل می‌کند که شکستن آن با سطوح مقاومتی دشوار روبرو خواهد بود.
به گفته‌ی این تحلیلگر، هر اصلاحی در سناریوی قیمت طلا می‌تواند حمایت اولیه را در رقم گرد 1820 دلار آزمایش کند که در زیر آن پایین‌ترین سطح دو ماهه‌ی 1805 دلار در کانون توجه قرار خواهد گرفت.
هدف نزولی بعدی در آستانه‌ی 800 دلار دیده می‌شود. اگر روند نزولی افزایش یابد، سطح 100-DMA در 1797 دلار در رادار
 فروشندگان طلا قرار خواهد گرفت.
سیاست ضد کووید در چین در پایان سال 2022 به پایان رسید و دومین اثر بزرگ بازگشایی اقتصاد باید در طول سال 2023 قابل رؤیت باشد. یکی از قابل‌توجه‌ترین اثرات آن، نقش مهمی است که در افزایش تقاضای طلا دارد، زیرا چین و هند دو کشور از بزرگترین مصرف‌کنندگان و خریداران طلا در جهان هستند. البته، عملکرد دلار آمریکا در ارزیابی میزان افزایش تقاضا بسیار حیاتی خواهد بود، زیرا هم یوان چین (CNY) و هم روپیه هند (INR) در برابر دلار آمریکا، عملکرد ضعیفی داشته‌اند. به ویژه، این عملکرد در اکتبر 2022 به پایین‌ترین حد خود رسید.
در مجموع، واقعیت مهمی که قیمت طلا ممکن است به تحولات اقتصادی مثبت در چین واکنش مثبت نشان دهد، این ایده را تقویت می‌کند که فلز زرد ممکن است وضعیت پناهگاه امن معامله‌گران و مدیران دارایی را در مقابل دلار قدرتمند آمریکا قرار دهد. احساسات بازار همیشه یک پویایی ساده نیست و ممکن است در طول سال تغییر کند. اما این یک
 واقعیت انکارناپذیر است که طلا این روزها، بیشتر نقش یک دارایی ریسک‌پذیر را ایفاء می‌کند تا یک دارایی امن.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید