بهترین خودروها برای سرمایه گذاری؟

کاهش ارزش پول ملی ایران، خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرده است. کسب اطلاع از نوسان قیمت مدل‌های مختلف طی ماه‌های اخیر، راه‌کاری برای پیش‌بینی رشد قیمت در سال آینده محسوب می‌شود.
عامه‌ی مردم از تورم و گرانی‌های مربوط به آن، دچار آسیب می‌شوند. در نگاه اول، افزایش فقر و کاهش قدرت خرید، نتیجه‌ی شرایط نابه‌سامان اقتصادی است اما ناتوانی از پرداخت هزینه برای مالکیت کالاهای جدید مثل خودروی صفر کیلومتر، تبعات سنگین بر شرایط جسمی و روانی جامعه می‌گذارد. محرومیت از محصولات استاندارد و ایمن، نه‌تنها سلامت شهروندان را تهدید می‌کند؛ بلکه نارسایی‌های روحی مثل افسردگی و ناامیدی به افراد مختلف می‌دهد.
نگارش مقاله‌ با عنوان ” بهترین خودروها برای سرمایه‌گذاری” شبیه به نمک پاشیدن بر زخم‌های کهنه است. امسال هم، میانگین درآمد عامه‌ی مردم در ایران، هماهنگ با تورم و گرانی کالاهای مختلف بالا نرفت. این شرایط، مالکیت خودروی صفر کیلومتر یا تبدیل مدل قدیمی به نمونه‌ی جدیدتر را سخت‌تر از قبل کرد. از سویی دیگر، عدم نگارش مطلب با موضوع رشد قیمت‌ و سودآوری برای دلالان، مخالف با وظیفه‌ی رسانه‌های خبری در باب اطلاع‌رسانی به جامعه محسوب می‌شود.

 بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری بر خودرو
خوب یا بد، بسیاری از مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های نقدی و کسب سود، خرید خودرو انجام می‌دهند. فرقی نمی‌کند که این محصول، مورد استفاده‌ی خانواده قرار گیرد یا صرفا به عنوان سرمایه نگه‌داری شود؛ در هر صورت، میزان افزایش قیمت طی ماه‌ها یا سال‌های بعد، برای خریدار اهمیت دارد.
از دیدگاه تجربی، هنگام ثبات بازار و عدم تحرک در قیمت دلار، فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.  ایران با تورم دائمی و اقتصاد ناپایدار شناخته می‌شود؛ پس خرید خودرو از برندهای شناخته شده و شرکت‌های مشهور، اگر در زمان رکود بازار باشد؛ در درازمدت به سود (یا حفظ ارزش سرمایه) منجر خواهد شد.

 چانگان CS35 پلاس
شکی نیست که افزایش خیره‌کننده‌ی قیمت دلار طی ماه‌های اخیر، ارزش تمام خودروهای موجود در بازار را افزایش داد. حتی ناخوشایندترین مدل‌های ساخت سایپا هم به تبع شرایط اقتصادی، رشد قیمت کم‌سابقه در کوتاه مدت را تجربه کردند. حال میزان افزایش قیمت خودروهای مختلف در بازار آزاد، سوژه‌ی گفتگوی مردم شده است.در ادامه‌ی مطلب، ۱۰ خودروی صفر کیلومتر که بیشترین رشد قیمت از ابتدای سال ۱۴۰۱ را تجربه کرده‌اند، معرفی می‌شوند. قطعا در بازار مدل‌های دست دوم، خودروهای کم‌یاب و لوکس مثل انواع مرسدس بنز، لکسوس و تویوتا وجود دارند که به دلایل مختلف، افزایش قیمت چند میلیارد تومان داشتند؛ اما نگارنده برای جلوگیری از اتلاف وقت و زیاده‌یگویی، صرفا مدل‌های صفر کیلومتر مدل جدید موجود در بازار را بررسی کرده است که متاسفانه، غالبا ساخت چین و فاقد برند شناخته‌شده هستند.

  چری تیگو ۸ پرو
مدیران خودرو با پیش‌فروش تیگو ۸ به قیمت ۱/۸ میلیارد تومان، خبرساز شد. پس از اعتراض بعضی نهادها به نحوه‌ی قیمت‌گذاری این خودرو، در نهایت تیگو با هزینه‌ی خرید در حدود ۱/۷ میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده رسید.
بسیاری از مردم و حتی کارشناسان فکر می‌کردند خریداران تیگو ۸ خیلی زود با زیان مالی مجبور به فروش این کراس‌اور می‌شوند اما به مرور زمان مشتری برای تیگو ۸ افزایش یافت. تورم زمستان ۱۴۰۱ نیز به افزایش قیمت تیگو ۸ کمک کرد تا در نهایت، معاملات این خودرو به اعداد باورنکردی ۲/۹ تا ۳/۳ میلیارد تومن در نسخه‌های مختلف برسد. با این شرایط، خریدار تیگو ۸ از چند ماه پیش تا امروز، بیش از یک میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته است.
 فونیکس FX  چری اومودا ۵
پیش‌فروش کم‌تعداد خودرو، راه‌کار قدیمی و البته ناجوانمردانه‌ی شرکت‌های مونتاژکار در ایران است. بازار انحصاری و فاقد واردات، به فعالان صنعتی اجازه می‌دهد تا متشریان و قیمت را تحت کنترل داشته باشند. این شرایط، همزمان با افزایش شدید قیمت دلار طی یک ماه، ارزش بازاری فونیکس FX مدیران خودرو را به ۲ برابر قیمت کارخانه رساند.

 فونیکس FX
چری اومودا ۵ در ایران ۱/۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد. هنگام ثبت نام برای پیش‌فروش این خودرو، تعداد معدودی از متقاضیان موفق به انجام روند اداری شدند و نمایندگی‌ها تکمیل ظرفیت سریع برای فونیکس FX  را اعلام کردند. حال در بازار آزاد، قیمت این کراس‌اور به ۲/۷ میلیارد تومان رسیده است.در سایت مدیران خودرو، نسخه‌ی پریمیوم فونیکس FX قیمت ۱/۵ میلیارد تومان دارد اما در گزارش بازار آزاد خبرگزاری‌های مختلف، ۲/۸۹ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

 ام وی ام X22 دنده اتوماتیک
درحالی‌که X22 پرو با ظاهر جدید و موتور یک لیتر توربوشارژ ۱۰۰ اسب بخار، به شدت مورد توجه بازار قرار گرفته و حتی از X33 مجهز به موتور ۲ لیتر و اتاق بزرگ‌تر، محبوب‌تر شده است؛ مالکان X22 دنده اتوماتیک (چهره قدیمی) شاهد افزایش قیمت فراتر از انتظار هستند.

 ام وی ام X22 اتوماتیک
اواخر تابستان امسال، X22 دنده اتوماتیک به قیمت ۵۵۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان قابل خرید بود. این مدل هم‌اکنون ۹۵۵ میلیون تا یک میلیارد تومان ارزش بازاری دارد. به این ترتیب، سرمایه‌ی خریدار X22  تقریبا دوبرابر شده است. از سویی دیگر، شرایط مشابه برای X33 و X22 پرو وجود 
ندارد و این خودروها طی چند ماه اخیر، ۲۵ تا ۳۵ درصد گران‌ شده‌اند.

 ام وی ام X22 دنده
از دیگر نکات جالب در بازار ایران اینکه، امروزه قیمت X22 دنده اتوماتیک (چهره قدیمی یا پرو) تفاوت چندانی با X33 ندارد. حتی افراد بسیاری وجود دارند که X22 را به X33 ترجیح می‌دهند و حاضر به پرداخت بیشتر هستند. در پیش‌فروش‌های گذشته‌ی مدیران خودرو، X33 حدود ۲۰ درصد گران‌تر از انواع X22 فروخته می‌شد که البته به دلیل ابعاد و توانایی فنی، منطقی به نظر می‌رسید. ظاهرا تعداد قابل توجهی از بانوان ایرانی، علاقه‌مند و طرفدار X22 دنده اتوماتیک هستند.

 جک J4
سدان اقتصادی جک که در سال‌های گذشته به عنوان یکی از مدل‌های چینی کم‌فروش و کم‌مشتری شهرت داشت؛ حالا قیمت ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان را تجربه می‌کند. قیمت کارخانه‌ای جک J4 در دو مدل ساده و آپشنال،۵۰۰ و ۵۸۵ میلیون تومان است.این سدان چینی با موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و گیربکس CVT، قدرت ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر دارد. سرعت‌گیری
 صفر تا صد کیلومتر برساعت با جک J4 مونتاژ کرمان موتور، ۱۴ ثانیه زمان می‌برد و میانگین مصرف سوخت، ۶ لیتر در صد کیلومتر است.

 جک S5 جدید
پرفروش‌ترین خودروی کرمان موتور در ایران، با گذشت سال‌ها از مونتاژ اولین مدل، همچنان متقاضیان فراوان دارد. جک S5 جدید با کمی تغییر چهره، مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ (جای‌گزین پیشرانه ۲ لیتر توروبو در مدل قبلی) است.
 جک اس 5 جدید
افرادی که جک S5 را با قیمت یک تا ۱/۱ میلیارد تومان پیش‌خرید کرده‌اند؛ حالا می‌توانند این کراس‌اور چینی را به قیمت ۱/۸ تا ۱/۹ میلیارد تومان بفروشند. به عبارت دیگر، ۸۰ درصد سود ریالی تقریبا معادل ۸۰۰ میلیون تومان افزایش سرمایه‌ شکل گرفته است.

 جک KMC T8
از میان وانت‌های چینی در بازار ایران، جک T8 موسوم به کی ام سی T8 رشد قیمت بیشتر نسبت به رقبا داشته است. این مدل، از موتور ۲ لیتر توربوشارژ، سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده می‌کند.شروع قیمت‌گذاری جک T8 توسط کرمان موتور با ۷۰۰ -۸۰۰ میلیون تومان آغاز شد و خیلی زود به یک میلیارد تا ۱/۱ میلیارد تومان رسید. حالا مشتریان این خودرو در بازار آزاد، حاضر به پرداخت مبلغی حدود ۱/۹ تا ۲ میلیارد تومان برای T8 صفر کیلومتر هستند.

 فیدلیتی و ریسپکت خریداری شده از بورس کالا
شرکت بهمن موتور، قیمت کارخانه‌ای فیدلیتی و ریسپکت حدود ۶۵۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان اعلام می‌کند که البته برای عامه‌ی مردم به شوخی تلخ شباهت دارد. این خودروها بهمن ماه ۱۴۰۱ در بورس کالا، تقریبا به ۲ برابر قیمت کارخانه فروخته شدند و حالا سود نجومی برای دلالان دارند.

 فیدلیتی
هم‌اکنون فیدلیتی ۵ نفره در بازار آزاد ۲/۲ تا ۲/۳ میلیارد تومان قیمت دارد. این خودرو در معاملات ۲۶ و ۲۷ بهمن بورس کالا، با احتساب پرداخت‌های جانبی، ۱/۵ میلیارد تومان برای خریدار، هزینه داشت. ریسپکت بهمن موتور هم به قیمت ۱/۱ میلیارد تومان معامله شد تا در نهایت، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه مالکیت داشته باشد. این مدل نیز هم‌اکنون در بازار آزاد به ۱/۷ تا ۱/۸ میلیارد تومان رسیده است. به زبان ساده، افرادی که موفق به خرید از محصولات مونتاژ بهمن موتور در بورس کالا شده‌اند، ۷۰۰ تا ۸۰۰  میلیون تومان افزایش سرمایه سریع داشته‌اند.

 پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما
افزایش قیمت یک مدل خاص از ۲۰۷ ایران خودرو، سوژه‌ای عجیب در سطح جهانی است. این مدل، صرفا نسخه‌ی فیس لیفت ۲۰۶ محسوب می‌شود اما در ایران، به قیمتی بیش از یک میلیارد تومان مشتری دارد.

 پژو 207
انواع مختلف ۲۰۷ شامل دنده دستی ساده، دنده دستی فرمان برقی، دنده دستی پانوراما، اتوماتیک ساده و اتوماتیک MC در بازار ایران به صورت خودروی صفر کیلومتر عرضه می‌شوند. گران‌ترین نمونه، ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما است که حالا ۱/۱ میلیارد تومان قیمت بازار آزاد دارد. این خودرو پاییز امسال، حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت کارخانه داشت و اوایل زمستان در بازار، نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

 لاماری ایما
ظاهرا هیچ کدام از خودروهای صفر کیلومتر چینی مونتاژ ایران، به‌اندازه‌ی لاماری ایما سودآور نبوده‌اند. فروش محدود این کراس‌اور، در کنار طراحی جذاب و توانایی‌های فنی جالب توجه، افزایش قیمت چشم‌گیر در پی داشته است.برای لاماری ایما در بازار آزاد، قیمت ۲/۵ تا ۲/۷ میلیارد تومان دیده می‌شود. خریداران اولین نمونه‌های وارداتی از این خودرو، حدود یک تا ۱/۱ میلیارد تومان برای لاماری ایما پرداخت کرده‌اند. قیمت کارخانه‌ای توسط آرین موتور، همچنان عدد ۹۸۰ میلیون تومان را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که معاملات ۱۵ دی‌ماه خودروی مذکور برای متقاضیان در بورس کالا،  به ۱/۵ میلیارد تومان رسید.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید