دو عامل که کاهش نفت را رقم زد

کارشناسان صنعت کاهش قیمت نفت را به دلیل افزایش موجودی در بازارهای اصلی انرژی و همچنین وجود تورم می‌دانند.
 به نقل از «مانیلا بولتین»، مصرف‌کنندگان تا روز سه‌شنبه (28 فوریه مصادف با 9 اسفند) در پمپ‌های بنزین، موج دیگری از تنفس مالی خواهند داشت؛ زیرا براساس برآوردهای شرکت‌های نفتی، قیمت نفت در حال تنزل، پیش‌بینی شده است.
به گفته‌ی فعالان صنعت، قیمت محصولات دیزلی با کاهش 1.40 P به 1.80 P در هر لیتر خواهد رسید. در حالی که بنزین با کاهش 0.75 P به 1.15 در لیتر کاهش می‌یابد.
قیمت نفت سفید که یکی دیگر از کالاهای ضروری برای گرم‌کردن کشورهای درگیر زمستان و همچنین سوخت روشنایی و پخت و پز برای بسیاری از منازل و همچنین پایه‌ای برای سوخت جت است، با کاهش 1.50 P تا 1.90 P در هر لیتر کاهش می‌یابد.
تسکین دیگری در هزینه‌ی مصرف‌کنندگان در ماه آینده، روند نزولی پیش‌بینی‌شده‌ی گاز مایع (LPG) تا اول مارس (چهارشنبه) است - که در حال حاضر محاسبه می‌شود که 1.00 P تا 1.50 در هر کیلوگرم کاهش یابد.
برای محصولات سوختی در پمپ‌ها، مبنای تعدیل هزینه‌ها میانگین پلاتس سنگاپور (MOPS) خواهد بود. در حالی که نوسانات قیمت LPG بر قیمت‌های قرارداد بین‌المللی متکی خواهد بود که قیمت‌گذاری مرجع آن برای بازارهای آسیایی معیار، در آرامکو عربستان سعودی انجام می‌شود.
MOPS، به ویژه، یک الگوی قیمت‌گذاری است که برای تعیین قیمت نفت خام و محصولات پالایش‌شده در آسیا استفاده می‌‌شود. این موضوع به طور گسترده توسط معامله‌گران، پالایشگاه‌ها و کاربران نهایی برای پیگیری قیمت نفت مورد معامله در منطقه استفاده می‌شود.
کارشناسان صنعت خاطرنشان کردند که کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی در هفته‌ی گذشته به دو دلیل اتفاق افتاد: یکی افزایش موجودی در بازارهای اصلی انرژی، عمدتاً در ایالات متحده که بزرگترین مصرف‌کننده‌ی نفت جهان، بوده است. و دیگری وجود تورم رو به افزایش که به نظر می‌رسد باعث اجرای دور دیگری از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو خواهد شد.
با این وجود، ناظران بازار بر این باورند که کاهش قیمت ممکن است مدت زیادی طول نکشد و همچنین امکان دارد به دنبال گمانه‌زنی‌ها در مورد برنامه‌ی روسیه برای کاهش بیشتر تولید، یک معکوس فوری در هفته‌ی آینده اتفاق بیفتد. در حالی که در چشم‌اندازی دیگر، چین به دلیل افزایش تقاضا واردات محصولات را تقویت کرده است.
از سوی دیگر، رشد چشمگیری در مصرف بی‌نظیر سوخت چین پیش‌بینی می‌شود، زیرا شرکت دولتی سینوپک و پتروچاینا دسته‌ی جدیدی از محموله‌های بارگیری در ماه مارس را که قرار است به‌زودی از سواحل خلیج‌فارس آمریکا به حرکت درآیند، مستقر کرده‌اند.
به علاوه، این کشور ابرقدرت آسیایی، نفت بیشتری از عراق صادر کرد که در آن اجازه داده شد محموله‌ها را به جای دلار آمریکا با یوان چین تسویه کند.
با توجه به پویایی‌های نوظهور در بازارهای جهانی و همچنین بازارهای نفت آسیایی در هفته‌ی آینده، پیش‌بینی زیادی وجود دارد که تعدیل‌های آتی در پمپ‌ها به سمت تشدید حرکت خواهد کرد.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید