چرا بورس مانند بازارهای دیگر رشد نمی‌کند؟


این روزها همه از وضعیت عجیب‌و‌غریب قیمت‌ها در بازارهای دارایی حرف می‌زنند. در هفته‌های اخیر بازارهای سرمایه‌گذاری به مسیر افرایشی که در پیش گرفته بودند ادامه دادند و غیر‌قابل‌پیش‌بینی‌تر از قبل بودند. محتوای برخی اظهارنظرها از سوی فعالان اقتصادی در فضای مجازی به‌وضوح نشان می‌دهد، سقف‌شکنی‌های تاریخی قیمت‌ها در سه بازار ارز، سکه و طلا حتی برای اهالی این بازارها هم قفل بوده است چه برسد به مردم کوچه و بازار و افرادی که توانایی چندانی برای سرمایه‌گذاری و ورود به این «ابربازارها» ندارند.
این وضعیت سبب شده تا همه کسب‌و‌کارها متاثر از این روند غیرطبیعی شکل و شمایل خاصی به خود بگیرند. در فضای مجازی همه از قیام قیمت‌ها صحبت می‌کنند و برخی معتقدند در پس این اقدامات، کاری از دست سیاستگذار برنمی‌آید. درهفته گذشته بخش عمده‌ای از انتقادات مطرح‌شده از سوی فعالان اقتصادی و اهالی بازار سهام، سیاستگذار را نشانه گرفت.
 برخی از فعالان اقتصادی عقبگرد بانک مرکزی از دلار پرحاشیه ۲۸۵۰۰تومانی را دلیلی بر عدم توانایی دولت در کنترل بازارها عنوان کردند. گرچه تغییر سیاستگذاری‌های این بخش تا حدود زیادی صدای بلند بنگاه‌های بورسی را خواباند اما قضیه دلار برخی صنایع به‌شدت از سوی فعالان بورسی پیگیری می‌شود. اما در 
هفته گذشته بازار سهام دو روز پرفروغ را پشت سر گذاشت به طوری که طی آن مجددا توانست کانال ۶/ ۱میلیون‌واحدی را پس بگیرد.
 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید