تلاش طلا برای جهش از کف

در حالی که برخی از داده‌های اقتصادی قوی از دلار حمایت کرد، طلا امروز در بحبوحه‌ی احتیاط معامله‌گران تنها توانست کمی از کف قیمت شش هفته‌ای خود بالاتر رود.
به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا در روز چهارشنبه تنها اندکی از پایین‌ترین سطح شش هفته‌ی اخیر خود پیشی گرفت؛ و این در حالی بود که بازارها در آستانه‌ی نشست فوریه‌ی فدرال رزرو در موضع محتاطانه‌ای باقی ماندند. در این بین، برخی از داده‌های اقتصادی قوی‌تر از حد انتظار ایالات متحده، دلار را تا حدودی مورد حمایت قرار دادند.
هر اونس طلا در سطح 1835.83 دلار ثابت بود، در حالی که معاملات آتی طلا تا ساعت 19:13 به وقت شرقی (00:13 GMT) با 0.1 درصد افزایش به 1844.70 دلار در هر اونس رسید. انتظار می‌رود صورتجلسه‌ی فدرال رزرو که در اواخر روز منتشر می‌شود، مهر تأییدی بر سخنان تندروانه‌ی بانک مرکزی باشد.
در بحبوحه‌ی نگرانی‌ها نسبت به تحرکات تندروانه‌تر فدرال رزرو، به‌ویژه پس از قرائت داده‌های تورم قوی‌تر از حد انتظار در ژانویه، قیمت‌های شمش در هفته در محدوده‌ی محدودی معامله شدند. بدیهی است که داده‌هایی که با نشانه‌هایی از انعطاف‌پذیری در اقتصاد ایالات متحده همراه هستند، به فدرال رزرو فضای کافی برای تداوم افزایش نرخ بهره می‌دهند.
علاوه بر آن، تمرکز این هفته بر قرائت شاخص قیمت هزینه‌ی مصرف شخصی در روز پنج‌شنبه است که معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو است. انتظار می‌رود این شاخص در ژانویه نسبتاً بالا باقی بماند.
با توجه به اینکه نرخ بهره، دلار و بازده خزانه‌داری را بالا می‌برد و هزینه‌ی فرصت نگهداری طلا را افزایش می‌دهد، افزایش نرخ بهره خبر بدی برای دارایی‌های بدون بازده مانند طلا و سایر فلزات گرانبها است.
از سوی دیگر، داده‌های روز سه‌شنبه ایالات متحده نشان داد که PMI برای ماه فوریه قوی‌تر از حد انتظار است. شایان ذکر است که هرگونه نشانه‌ای از انعطاف‌پذیری در اقتصاد این کشور به فدرال رزرو، فضای بیشتری برای حفظ نرخ‌های افزایشی می‌دهد.
اما از آنجا که برخی داده‌های روز سه‌شنبه حاکی از آن بود که بازار مسکن تحت فشار است، نگرانی در مورد رکود احتمالی ایالات متحده همچنان ادامه دارد.
سایر فلزات گرانبها در روز چهارشنبه در محدوده‌ی محدودی قرار گرفتند. معاملات آتی پلاتین با 0.1 درصد افزایش به 945.95 دلار در هر اونس رسید، در حالی که معاملات آتی نقره با اندکی افزایش به 21900 دلار در هر اونس رسید.
شاخص‌های PMI ایالات متحده که بهتر از حد انتظار بود، دستمایه‌ای برای تشویق فلزات صنعتی شدند، و این در حالی بود که معاملات آتی مس با افزایش شدیدی در روز سه‌شنبه همراه بود.
معاملات آتی مس با عیار بالا در روز چهارشنبه پس از افزایش 0.8 درصدی در جلسه‌ی قبل، حول بالاترین حد سه هفته‌ی اخیر یعنی 4.2170 دلار در هر پوند در نوسان بود.
به علاوه، برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود اقتصادی در چین منجر به حمایت از فلز قرمز شد، به‌ویژه پس از اینکه این کشور نرخ‌های بهره را در این هفته در سطوح پایین‌تری نگه داشت.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید