در انتظار چه روندی برای طلا باشیم؟

در حالی که معامله‌گران در انتظار گزارش اولیه شاخص مدیران خرید هستند، طلا امروز برای رسیدن به سطح 1840 دلار تلاش می‌کند.
 از سایت «اف‌ایکس استریت»، قیمت طلا (XAU/USD) پس از شروع منفی ملایم معاملات هفته، برای مسیرهای روشن در حدود 1840 دلار تلاش می‌کند، و این در حالی است که معامله‌گران منتظر قرائت اولیه‌ی شاخص مدیران خرید ایالات متحده (PMI) برای ماه فوریه هستند. تقویت رکود طلا (XAU/USD) می‌تواند یه دلیل فقدان دستورالعمل‌ها از سوی بازارها در بحبوحه‌ی تعطیلات دوشنبه در ایالات متحده و همچنین تقویم آرام قبل از PMI های سه شنبه باشد.
خرس‌های طلا امیدوار هستند اما گاوها در برابر عقب‌نشینی مقاومت می‌کنند
ظهور نگرانی‌های جدید ناشی از داده‌های ایالات متحده در مورد تورم و تولید، امیدواری‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد، تجدید کرده است. همین امر موجب بازگشت دلار آمریکا و فشار نزولی بر قیمت طلا می‌شود.با این حال، آخرین نشست سیاست‌گذاران فدرال رزرو مختلط به نظر می‌رسد و از این رو شک و تردیدهایی را در مورد محور سیاست و همچنین افزایش نرخ بهره در آینده از سوی بانک مرکزی ایالات متحده ایجاد می‌کند که به نوبه‌ی خود، کفی را زیر قیمت طلا XAU/USD قرار می‌دهد.
از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که امید به محرک‌های بیشتر از سوی چین، به نفع خریداران طلا باشد. علاوه بر این، نزدیک‌شدن به نرخ اوج فدرال رزرو نیز احتمالاً به طلا XAU/USD کمک می‌کند تا شکست را رد کند.
به دلیل ترس‌های ژئوپلیتیکی، شاخص مدیران خرید پیش از اعلامیه‌ی فدرال رزرو مورد توجه قرار گرفت .در حالی که کاتالیزورهای فوق‌الذکر صورتجلسه‌ی این هفته‌ی فدرال رزرو را برای جهت‌گیری روشن برجسته می‌کنند، به نظر می‌رسد نگرانی‌های ناشی از چین، روسیه و کره شمالی توجه زیادی را به خود جلب کرده و باید به جهت‌های روشن قیمت طلا توجه بیشتری معطوف شود. همچنین اولین گزارش PMI جهانی برای ماه فوریه حائز اهمیت خواهد بود.
اگر PMI برنامه‌ریزی‌شده‌ی ایالات متحده قوی‌تر شود و بتواند از مرز 50.0 عبور کند، علی‌رغم انتظارات غیرقابل‌توجه، احتمال افزایش بیشتر دلار آمریکا و ضعف طلا XAU/USD را نمی‌توان رد کرد.
در مقابل، نگرانی‌های موجود در ایالات متحده و چین احتمالاً به اعمال فشار نزولی بر قیمت طلا ادامه می‌دهد، زیرا به نظر می‌رسد نه آمریکا و نه چین علاقه‌ای به حل اختلافات سیاسی ندارند. در همین راستا، شورای امنیت سازمان ملل متحد از ژاپن به خاطر آزمایش موشکی کره شمالی هشداری دریافت کرده است و همین موضوع می‌تواند بر این احساسات و همچنین قیمت طلا XAU/USD تاثیر بگذارد.
با این حال، معاملات آتی S&P 500 در بحبوحه‌ی بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده، زیان ملایمی را نزدیک به 4075 نشان می‌دهد. اما از سوی دیگر، اوراق قرضه ایالات متحده نزدیک به بالاترین سطح از اوایل نوامبر 2022 قرار گرفته‌اند، که به نوبه‌ی خود علاوه بر آنکه خریداران دلار آمریکا را امیدوار نگه می‌دارد، بر قیمت طلا نیز تاثیر می‌گذارد.
قیمت طلا بین میانگین متحرک نمایی 100 روزه و 50 روزه به ترتیب نزدیک به 1820 دلار و 1854 دلار در زمان انتشار قرار دارد.
آخرین رکود این جفت باید سرنخ‌هایی از خط کند شاخص قدرت نسبی (RSI) که در 14 قرار دارد بگیرد.با این حال، سیگنال‌های نزولی از شاخص میانگین متحرک همگرایی و واگرایی مکدی (MACD) به شکست پایدار طلا (XAU/USD) از خط حمایت قبلی اواخر نوامبر 2022، حداکثر نزدیک به 1912 دلار می‌پیوندند و خرس‌های طلا را امیدوار نگه می‌دارند.با این حال، خط روند نزولی دو هفته‌ای به حمایت 1820 دلاری متشکل از متحرک نمایی 50 روزه قدرت می‌دهد.
از این رو، قیمت طلا ممکن است به روند صعودی خود ادامه دهد، مگر اینکه به زیر 1820 دلار کاهش یابد. با این حال، صعودی محدود به نظر می‌رسد، مگر اینکه طلا (XAU/USD) زیر 1912 دلار بماند.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید