برگ برنده گوگل روی دست ChatGPT

پس از استقبال بی‌سابقه کاربران اینترنتی از هوش مصنوعی ChatGPT شرکت گوگل هم اعلام کرده که به‌زودی از نمونه مشابه آن رونمایی می‌کند

هفته آینده گوگل میزبان رویدادی است که می‌توان آن را یک رویداد اضطراری توصیف کرد. به گزارش گاردین، این رویداد حول محور استفاده از قدرت هوش مصنوعی برای طبیعی‌تر و شهودی‌تر شدن نحوه جست‌وجو، کاوش و تعامل مردم با اطلاعات می‌چرخد. این رویداد 40دقیقه‌ای البته در 8فوریه (19بهمن) در یوتیوب به‌صورت زنده پخش خواهد شد. گوگل قرار است فناوری چت بات خود را در دسترس عموم قرار دهد. این رویداد پس از موفقیت ChatGPT، که یک چت ربات هوش مصنوعی با پشتیبانی مایکروسافت است و توانسته به یک پدیده جهانی تبدیل شود، برنامه‌ریزی شده است.

   رقابت گوگل با اوپن‌ای آی
ساندار پیچای، مدیر اجرایی شرکت مالک گوگل، آلفابت، گفت که استفاده از هوش مصنوعی به یک نقطه عطف در دنیا رسیده است و شرکت آنها در این زمینه نیز فعالیت بسیار خوبی دارد. پیچای به 2 مدل زبان به‌اصطلاح بزرگ که توسط این شرکت توسعه داده شده است، یعنی LaMDA و PaLM اشاره کرد که اولی قرار است به‌زودی منتشر شود. اوایل هفته نیز یک سایت فناوری گزارش داده بود که گوگل آزمایش یک ربات چت هوش مصنوعی مشابه ChatGPT به نام Apprentice Bard را آغاز کرده است که از فناوری LaMDA استفاده می‌کند. LaMDA سال گذشته تعلیق و اخراج یک مهندس از سوی گوگل، به شهرت رسید. این مهندس با ادعای اینکه LaMDA احساسات را درک می‌کند، عمومی شد. گوگل گفت که ادعاهای بلیک لمواین در مورد LaMDA - مخفف مدل زبان برای برنامه‌های گفت‌وگو - کاملاً بی‌اساس است. پیچای در کنفرانسی با سرمایه‌گذاران آلفابت گفت: در هفته‌ها و ماه‌های آینده، این مدل‌‌های زبان را در دسترس قرار خواهیم داد تا مردم بتوانند مستقیما با آنها ارتباط برقرار کنند و این کار را با مدل زبان LaMDA آغاز خواهیم کرد.

   شبیه به شبکه‌های عصبی
مدل‌‌های زبان بزرگ مانند LaMDA و مدلی که در ChatGPT استفاده می‌شود، انواعی از شبکه‌های عصبی هستند که معماری زیربنایی مغز را به شکل کامپیوتری تقلید می‌کنند. این شبکه‌های عصبی با مقدار زیادی متن تغذیه می‌‌شوند تا نحوه تولید جملات قابل‌قبول به آنها آموزش داده شود. ChatGPT پس از استفاده برای ایجاد انواع محتوا، از مقاله‌های مدرسه‌ای گرفته تا برنامه‌های شغلی، به یک حس تبدیل شده است. پیچای اشاره کرد که فناوری چت بات به‌عنوان بخشی از عرضه در گوگل ادغام خواهد شد. او گفت: به‌زودی، مردم می‌توانند مستقیما با جدیدترین و قوی‌‌ترین مدل‌‌های زبان ما به‌عنوان همراهی برای جست‌وجو به روش‌های تجربی و نوآورانه تعامل برقرار کنند. سال گذشته گوگل مجموعه‌‌ای از دموهای LaMDA را به‌عنوان بخشی از آشپزخانه تست هوش مصنوعی برای گروه‌های کوچکی منتشر کرد. او همچنین دستاوردهای DeepMind به‌عنوان واحد هوش مصنوعی شرکت آلفابت مستقر در بریتانیا را مورد ستایش قرار داد و گفت: پایگاه داده آن از 200میلیون پروتئین شناخته شده موجود توسط یک میلیون زیست شناس در سراسر جهان استفاده شده است.

   رشد بی‌سابقه کاربران ChatGPT
تحلیلگران تخمین می‌زنند که ChatGPT که توسط شرکت OpenAI مستقر در سانفرانسیسکو توسعه یافته است، از زمان راه‌اندازی در آذر‌ماه به 100میلیون کاربر رسیده است. تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری UBS با اعلام رشد بی‌‌سابقه‌ای کاربران این هوش مصنوعی نوشتند: در 20سال اخیر، نمی‌توانیم رقمی بیشتر از این را برای رشد کاربران هیچ اپلیکیشن اینترنتی به یاد بیاوریم. مایکروسافت، یکی از حامیان مالی OpenAI، در حال ادغام ChatGPT در محصولات خود است و هم‌اکنون یک نسخه برتر از محصول ارتباطی خود به نام Teams را راه‌اندازی کرده است که ویژگی‌های اضافی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند یادداشت‌های جلسه را به‌صورت خودکار ارائه می‌دهد. همچنین انتظار می‌رود مایکروسافت مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI را در موتور جست‌وجوی Bing خود مستقر کند.

   تلاش شرکت‌های فناوری برای رقابت با ChatGPT
 ChatGPT نمونه‌ای از هوش مصنوعی مولد یا فناوری
 آموزش ‌دیده روی مقادیر زیادی متن و تصویر است که می‌تواند محتوایی از یک پیام متنی ساده ایجاد کند. شرکت اوپن‌ای‌ای همچنین ربات Dall-E را به‌عنوان یک تولید‌کننده تصویر با هوش مصنوعی توسعه داده است. مایکل وولدریج، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه آکسفورد، گفت که OpenAI با انتشار ChatGPT، شرکت‌های بزرگ فناوری را به فکر انداخته است. او گفت: آنها با تعدادی از کارمندان شرکت‌های بزرگ فناوری به این نتیجه رسیدند که باید کاری کنند تا هیأت ‌مدیره سیلیکون ولی انگشت به دهان بمانند. حدس من این است که در دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری نیز شاهد چرخش گسترده‌‌ای به سمت مدل‌‌های زبان بزرگ و هوش مصنوعی مولد خواهیم بود.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید