سیاست های رسانه ای و یک دیدگاه ، سیاست های معمول در ارتباطات و ملاقاتها

جلال ابراهیمی

 

از دکتر سید جلال ابراهیمی

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

 

فیگور ها و پزهای تصویری رسانه ای شاهزاده عربستان در ملاقات با طرفهای ترک بخصوص با آقای اردوغان از چشم رسانه ها دور نماند و هنوز مورد بحث است از جمله نحوه اشتراک گذاری عکس دست دادن رئیس جمهور ترکیه با ولیعهد عربستان در آنکارا توسط دفاتر رسمی ارتباطی ترکیه و عربستان که در روزنامه های هر دو کشور منعکس شد.

در تصاویر چهره ای این دو سیاست مدار که در مطبوعات کشورهای عربی و ترکیه منتشر شد  طرف عربستانی از تصویری استفاده کرده بود که شاهزاده با لبخند پیروزمندانه و اردوغان را با چهره ای گرفته نشان می دهد که در مطبوعات عربی بیشتر از این تصویر استفاده شد.

خانم گورکانلی سر مقاله نویس تیز بین ترک می نویسد که نماد و نمود بعد از گفتمان و نشست های خصوصی و نتایج حاصله از گفت و شنود در چهره نمود تصویرها شاخصهای نارضایتی و خوشنودی.  از ملاقاتها و مذاکرات را نمایان می کند او می نویسد که در عکس لحظه خروج شاهزاده سعودی از آنکارا زمانی که اردوغان شخصا به فرودگاه رفت رئیس جمهوری در پائین پلکان هواپیما دست تکان می دهد و بن سلمان را در بالای پلکان هواپیما با لبخندی پیروزمندانه نشان می دهد.

نویسنده ضعف پروتکل زمانی و موقعیت و شخصیت سیاسی را مورد توجه قرار می دهد و می نویسد که اردوغان رئیس جمهور کشور است و ولیعهد عربستان در کشور خود در رتبه دوم قرار دارد.  او رفتن اردوغان را بفرودگاه و ایستادن پائین پلکان هواپیما را دور از پروتکل ها می داند و ضعف می شمارد

البته اردوغان در سفرش  به عربستان در سطح استانداری در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفته بود  

با یک نگاه به تصاویر منتشر از استقبال و بدرقه گفته می شود که سفر ولیعهد عربستان به ترکیه موفقیت برای عربستان تلقی شده است.

بیانیه مشترک ترکیه و عربستان گویای این توفیق و پیروزی نیز بود، چون شاهزاده سعودی قبل از آمدن به ترکیه در سفر به مصر قرارداد سرمایه گزاری 7/7 میلیاردی را با الیسی رئیس جمهور مصر امضا کرد و قول رسمی 30 میلیارد دلار سرمایه گزاری را به مصر داد ولی هیچ تعهدی در بیانیه مشترک عربستان و ترکیه دیده نشد

در دیپلماسی ارائه هر امتیاز در قبال اخذ یک امتیاز صورت می گرد در توافق بین نروژ  و ترکیه نیز که در زمان چاواش اوغلو صورت گرفت مقرر شد که شهروندان نروژی بتوانند بدون گذرنامه تنها با کارت شناسائی به ترکیه سفر کنند گرچه این عمل برای افزایش تعداد گردشگر از نروژ مثبت تلقی شده و می شود ولی در عمل متقابل که یکی از حیاتی ترین قواعد بین المللی است برای شهروندان ترکیه هیچ امتیازی برای سفر به نروژ گرفته نشد و شهروندان ترک باید برای سفر به نروژ ویزا دریافت کنند.

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید