مغز انسان می تواند ۱۰ برابر بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد، اطلاعات را در خود ذخیره نماید

ایندیپندنت نوشت: بر اساس یک مطالعه جدید که می تواند منجر به درک بهتر در مورد کاهش حافظه با افزایش سن و بیماری شود، مغز انسان ممکن است قادر به ذخیره ۱۰ برابر بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد، باشد.

 

مغز انسان می تواند ۱۰ برابر بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد، اطلاعات را در خود ذخیره نماید

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از ایندیپندنت ؛ مطالعات قبلی نشان داده‌اند که یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات جدید باعث تقویت اتصالات عصبی در مغز به نام سیناپس‌ها می‌شود که می‌توانند در طول زمان قوی‌تر یا ضعیف‌تر شوند و بر حافظه تأثیر بگذارند. با این حال، کمّی سازی قدرت سیناپس های فردی برای دانشمندان علوم اعصاب یک چالش بوده است. به ویژه تخمین میزان دقیق ضعیف‌تر یا قوی‌تر شدن اتصالات بین اعصاب و میزان داده‌ای که آنها ذخیره می‌کنند دشوار است.

اما یک تکنیک جدید که در مجله محاسبات عصبی شرح داده شده است، بینش جدیدی در مورد قدرت سیناپسی، دقت انعطاف پذیری و مقدار اطلاعاتی که این اتصالات عصبی می توانند ذخیره کنند، ارائه می دهد. این تکنیک می‌تواند به تعیین کمیت قدرت سیناپس‌ها کمک کند و درک ما را از نحوه یادگیری و به خاطر سپردن انسان‌ها و اینکه چگونه این فرآیندها با افزایش سن یا بیماری تغییر می‌کنند، افزایش دهد.

ترنس سجنووسکی، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «ما در شناسایی دقیق مکان و نحوه اتصال نورون‌ها به یکدیگر بهتر شده‌ایم. ما اکنون تکنیکی برای مطالعه قدرت سیناپس‌ها، دقتی که نورون‌ها آن قدرت را تعدیل می‌کنند، و میزان اطلاعاتی که سیناپس‌ها قادر به ذخیره‌سازی هستند، ایجاد کرده‌ایم که به ما این امکان را می‌دهد تا دریابیم که مغز ما می‌تواند ۱۰ برابر بیشتر از قبل اطلاعات ذخیره کند.»

 

سیناپسی نقش مهمی در ذخیره سازی خاطرات دارد

مغز انسان بیش از ۱۰۰ تریلیون سیناپس دارد و قدرت سیناپسی نقش مهمی در ذخیره سازی خاطرات دارد. شرایطی مانند آلزایمر تمایل به تضعیف سیناپس ها و کاهش توانایی مغز برای ذخیره اطلاعات دارند. در مطالعه جدید، دانشمندان جفت سیناپس را از هیپوکامپ موش، منطقه کلیدی مغز برای یادگیری و حافظه، ارزیابی کردند. آنها دریافتند که هر سیناپس هیپوکامپ موش صحرایی می تواند بین ۴.۱ تا ۴.۶ بیت اطلاعات ذخیره کند.

این بدان معناست که مغز انسان ممکن است بتواند حداقل یک پتابایت اطلاعات، معادل داده های موجود در کل اینترنت را در خود نگه دارد.

این خبر را در ایندیپندنت ببینید

 

پایگاه خبری تجریش 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید