چین روابط با روسیه را می ستاید و خواهان تقویت نقش آسیا و اقیانوسیه است

یک مقام پکن گفت روابط با مسکو در اوج تاریخی قرار دارد.

 

چین روابط روسیه را می ستاید و خواهان تقویت نقش آسیا و اقیانوسیه است

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از الجزیره ؛ چین از روابط قوی تاریخی با روسیه خبر داده است زیرا خواستار هماهنگی این دو در زمینه امنیت، ثبات و توسعه در منطقه آسیا و اقیانوسیه شده است.

وزارت امور خارجه پکن در بیانیه ای که روز چهارشنبه پس از سفر سان ویدونگ معاون وزیر امور خارجه به مسکو منتشر کرد، گفت: چین و روسیه باید نقش بهتری به عنوان لنگر ثبات در شرایط متغیر قرن ایفا کنند.

اگرچه پکن نگران آسیب رساندن به روابط با غرب است، اما پکن از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین خودداری نمود و روابط بین دو کشور در BRICS همزمان با بحبوحه جنگ ، گرم باقی مانده است.

سان در این بیانیه گفت: "تحت هدایت استراتژیک رئیس جمهور شی جین پینگ و رئیس جمهور پوتین ... روابط بین دو کشور در بهترین دوره تاریخ است."

 

گمانه‌زنی

چنین اظهاراتی برای رفع سوء ظن غرب به مسکو و پکن که در دو سال گذشته با تشدید روابط تجاری و دفاعی با نگرانی فزاینده نگریسته اند، کمک چندانی نخواهد کرد.

پکن با خشم واکنش نشان داده است زیرا شرکت های چینی توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل نقش آنها در کمک به روسیه برای دور زدن تحریم های تجاری در لیست سیاه قرار گرفته اند.

در بحبوحه تحریم ها، مسکو به پکن به عنوان یک راه نجات اقتصادی حیاتی نگاه می کند، در حالی که چین از واردات ارزان انرژی و دسترسی به منابع طبیعی عظیم سود برده است.

در عین حال، مدتهاست که چین علاقمند به منطقه کم جمعیت، غنی از منابع و خاور دور روسیه - مسکو 11 منطقه زمانی با  غرب فاصله دارد- میباشد و از سمت غرب با نگرانی نگریسته می شود.

سان بر امیدواری چین برای تعمیق "هماهنگی" در منطقه آسیا-اقیانوسیه تاکید کرد و از نقش سازمان همکاری شانگهای (SCO)، یک سازمان سیاسی، اقتصادی، بین المللی امنیتی و دفاعی اوراسیا که در سال 2001 تأسیس شد، تمجید کرد.

وی گفت: «هر دو طرف باید سازمان همکاری شانگهای را به منظور ایفای بهتر نقش خود به عنوان «لنگر تثبیت کننده» در تغییرات قرن گذشته تقویت نمایند و با تقویت ارتباطات و هماهنگی در امور منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه و به طور مشترک از امنیت، ثبات و توسعه منطقه حمایت نمایند.

این مقام چینی همچنین در جریان سفر به پایتخت روسیه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه مسکو در مورد بحران اوکراین، وضعیت شبه جزیره کره و سایر موضوعات بین المللی و منطقه ای تبادل نظر کرد.

به طور جداگانه، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گفت که نماینده ویژه این کشور در امور اوراسیا در اوایل ماه مارس به روسیه، لهستان، اوکراین، آلمان و فرانسه سفر خواهد کرد تا حل و فصل سیاسی بحران اوکراین را تسریع نماید.

مترجم محمدحسین اکبرزاده

پایگاه خبری تجریش 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید