چالش‌ها و معضلات مهاجران افغانی

کلان تاثیرات و پارادیم‌های ایجاد شده توسط مهاجرین افغان در ایران و ترکیه

 

 

از دکتر سید جلال ابراهیمی

مدیر مرکز تحقیقات و پژوهش ایران و ترکیه

 

پرلیکایا وزیر داخله ترکیه اعلام کرد که در ترکیه 4 میلیون و ششصد و چهل و سه هزار نفر مهاجر عادی و رسمی شناسایی شده از کل آنها سه میلیون و دویست و پنجاه و چهار هزار نفر اهل سوریه هستند که این گروه از مهاجرین تحت حمایت موقت قرار دارند و یک میلیون و یکصد و سی هزار نفر نیز اجازه اقامت رسمی دارند و قریب 260 هزار نفر از آنها تحت حمایت بین المللی هستند.

محدود کردن محدوده های ورودی ، کنترل مرزهای طبیعی برای جلوگیری از ورود غیرقانونی ، دستگیری و اخراج مهاجرین که از طریق قاچاق به ترکیه وارد شده اند. در طول 10 ماه گذشته 8 هزار نفر مهاجر غیرقانونی دستگیر شده و برای قریب سه هزار نفر پرونده قضایی تشکیل شد .

با توجه به کنترل شدن ورود و شناسایی مهاجرین، 596 هزار نفر به وطن خود برگشته  یا برگشت داده شده اند .

 بجز مواردی که بطور قاچاق در ترکیه زندگی می کنند که بیشترین آنها کارگر کارخانجات دور از شهر هستند. می توان گفت بیش از 90 درصد از مهاجرین شناسایی شده و دارای کدهای هویتی هستند. وزیر کشور ترکیه معتقد است که باید مشکل از سرچشمه و منبع اصلی حل و فصل شود و مبارزه با سازمان دهندگان و مافیای این تجارت، صورت گیرد.

بیشترین مهاجرین افغان از طریق مرزهای شمالغربی ایران به ترکیه وارد می شوند که اغلب در مناطق وان ، تات وان دستگیر و برگردانده می شوند.

گفته می شود برای هر نفر از سوی قاچاقچیان انسان یک میلیارد ريال در مناطق اطراف وان ، دریافت می شود. در ایران بنا بنوشته روزنامه جهان صنعت به نقل از یکی از نمایندگان مجلس بالاتر از 6 میلیون افغانی بدون شناسایی و هویت و محل سکونت وجود دارند. بعضی منابع غیر موثق تعداد مهاجرین افغان را در ایران (اعم از مرد و زن) و تشکل های خانواری  قریب 15 میلیون نفر اعلام کرده اند.

این گروه مهاجرین افغانی در یک نگاه سرانگشتی مصارف اصلی شان از سبد خانواده ایرانیان است. یعنی خرید آنها از نان مواد پروتئینی- اقلام بهداشتی و دارو ، شوینده و ... تحمیل هزینه ها بر سبد خانواده ایرانی و ایجاد کمبود در بعضی اقلام و فشار بر بودجه مملکت در اجناس وارداتی و اقلامی است که بر سبد خانواده ایرانی تأثیر می گذارد.

در یک احتساب کاسبکارانه با میانگین 1 میلیون نفر (نه 15 میلیون) مصرف کننده افغانی توجه کنیم و هر کدام دو عدد نان از هر نوع حساب روزانه 14 میلیون عدد و 150 گرم گوشت مرغ و یا از هر نوع دیگر و اقلام دیگر همه تحمیل بر بودجه مملکت است این علاوه بر ایجاد هزینه در نظارت های امنیتی ، اخلاق اجتماعی، تأثیرات فرهنگی، ایجاد کمبود در مسکن تا هزینه های مصرفی انرژی آب .... است .

خیلی از کشورها مهاجر می پذیرند. ولی در چارچوب قوانین با استفاده از مهاجرین تحصیل کرده یا کمبود در برخی از مشاغل و تأمین آن از مهاجرین متخصص . هیچ کشوری دروازه‌های باز برای مهاجرین ندارند.

هر مهاجر یا گروه مهاجرین از هر کشور و از هر منطقه می توانند حامل و ناقل بیماریهای خاص و فرهنگ و سنت خاص باشند .

 

پایگاه خبری تجریش ؛

.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید