سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری شرکت های قطری در ترکیه

220 شرکت قطری درترکیه سرمایه گذاری کرده اند و ترکیه در قطر 19 میلیارد دلار خدمات در حوزه پیمانکاری پروژه های زیر ساخت و رو بنایی انجام داده است . 

دکتر سیدجلال ابراهیمی

سیصد مرد اقتصاد و کار و تجارت در یک نشست تجاری سرمایه گذاری و گردشگری ترک در دوحه قطر با همتایان قطری به مذاکره اقتصادی پرداختند . این همایش همچون گردهمائی قبلی با هماهنگی و برنامه ریزی مشترک با مجمع صادرکنندگان ترکیه ( TIM ) انجام شد .
عمر بولات وزیر بازرگانی ترکیه در این همایش دو جانبه گفت ترکیه زمینه های روابط سیاسی ،اقتصادی – تجاری ، سرمایه گذاری و خدمات فنی و گردشگری با قطر در حال گسترش است و گفته شد که بیش از 220 شرکت قطری در ترکیه در حوزه های مختف اقتصادی سرمایه گذاری کرده اند که رقم این سرمایه گذاری در حال عبور از 20 میلیارد دلار است.
اعزام تجار و صنعت کاران در حوزه های مختلف اقتصادی در ماه جولای با 200 نفر آغاز شد ، این تعداد به سیصد نفر افزایش یافته و این علاوه بر حضور مستقل و ملاقاتهای صاحبان کارخانجات و صادر کنندگان در حوزه های 27 گانه بخشهای صادراتی ترکیه است . رئیس مجمع صادر کنندگان ترکیه در این نشست اعلام کرد که در 10 سال گذشته صادرات ترکیه به قطر 60 برابر رسیده است و واردات ترکیه از قطر یک درصد بود که به 4/5 درصد رسیده است.

ترکیه در سال گذشته 1/5 میلیون دلار به قطر صادرات داشته است و توانسته است به تمام 27 بخش از اقلام صادراتی اعم از مواد غذایی ، قطعات صنعتی ، خدمات ، پیمانکاری ساختمانی ، برق ،الکترونیک و ماشین آلات به قطر صادرات داشته و آنچه بیشتر چشم گیر است صادرات در بخش دفاع و هوا و فضا است که رقم آن به 290 میلیون دلار و در بخش مبلمان و صنایع چوبی 177 میلیون دلار و در بخش برق الکترونیک 124میلیون دلار بوده است.
ترکیه بدنبال ایجاد بازار و فرصت های صادراتی در حوزه برق، زیورآلات و جواهرات و بخش خودرو است .
ترکیه در حال تثبیت موقعیت تجاری- سیاسی خود در حوزه خلیج فارس و امارات و سواحل جنوبی آن است .
روزنامه دنیای اقتصاد ترکیه که این خبر را منتشر کرده و به گفته های بولات ( Bulat ) وزیر بازرگانی  ترکیه اشاره نموده که سرمایه گذاری متقابل ترکیه در قطر 2/3 میلیارد دلار است که در حال افزایش است .
هم اکنون 727 شرکت ترکیه در قطر فعالیت تجاری دارد و 220 شرکت قطری نیز در حال اجرای پروژه در ترکیه هستند که سرمایه گذاری قطری ها در ترکیه از 20 میلیارد دلار فراتر رفته است.
پیمانکاران ترکیه در انجام پروژه های زیر ساخت و رو بنایی قطر حضور دارند و خدماتی با ارزش 19میلیارد دلار عرضه کرده اند .


بطور کلی صادرات ترکیه به قطر در 10 سال گذشته 6 برابر شده است .


دکتر سیدجلال ابراهیمی

پایگاه خبری تجریش

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید