ترکیه در 6 ماه هشتصد میلیون دلار آبزی پروری صادر کرد

آبزی پروری

 

از دکتر سید جلال ابراهیمی

مدیر خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه

 

 

  • ترکیه در 6 ماه هشتصد میلیون دلار آبزی پروری صادر کرد
  • صادرات آبزیان ایران چقدر است
  • طول سواحل دریائی ایران و ترکیه و تولیدات و صادرات آبزیان

روزی نیست که در رسانه های ترکیه از آمار صادرات در حوزه های مختلف تجاری صنعتی کشاورزری، عدد و رقمی منتشر نشود، هر انجمن، اتحادیه، فدراسیون صادراتی یا وارداتی آمارهای ماهانه و سه ماهه و شش ماهه در حوزه عملکرد تجاری خود منتشر می کند.

بر اساس داده های انجمن صادرکنندگان آبزی پروری حوزه دریای اژه صادرات آبزیان به 829 میلیون دلار در 6 ماه رسیده است.

این بخش  در 2022 هفتصد و شصت میلیون دلار ارز وارد ترکیه کرده و حال در شش ماهه اول سال 2023 این رقم با 9 درصد افزایش 69 میلیون دلار نسبت به سال قبل افزایش یافته.

در تحلیل کمیتی در سال 2022 صادرات آبزیان 117 هزار تن بود و حال در 2023 به 123 هزار تن رسیده است این امر بجز مصارف داخلی است که بوفور در میادین عرضه ماهی از هر نوع حتی ماهی های ساردین دریای شمال را وارد سفره های مردم می کند.

صادرات ماهی قزل آلا به 5/58 میلیون دلار و ماهی تن با 12 میلیون دلار افزایش ارزش ارزی به 40 میلیون دلار رسید ترکیه از صادرات سایر آبزیان 93 میلایون دلار درآمد ارزی داشته.  و ترکیه بدنبال بدست آوردن رکورد یک میلیون تن در آبزی پروری است این در حالیست که در 2022 تولید در آبزی پروری رقمی برابر با 850 هزار تن بوده است

بخشهای مختلف تولید و عرضه در اقتصاد ترکیه فقط بصادرات می اندیشد و یکی از عوامل توسعه صادرات انجام این مهم بدست متخصص آشنا به بازارسنجی، بازارشناسی، رقیب شناسی و عرضه متنوع کالاست.

می توان ادعا کرد که کمتر تولید کننده ای خود صادر کننده است ولی بیشترین تولید کنندگان در حوزه صنعت، کشاورزی، و فراوری از هر نوع سعی می کنند توسط صادر کنندگان حرفه ای کالای خو.د را صادر کنند و آنها وقت و و کوشش خود را در بهتر کردن کیفیت کالای تولیدی و تنوع بخشی به تولید صرف می کنند امری که در ایران متاسفانه واحدهای تولیدی بزرگ بخصوص دولتی ها و خصولتی ها  را سعی می کنند با ایجاد شرکت های بازرگانی جنبی خود به صادرات بپردازند که عامل افزایش بهای کالای تولیدی، هزینه های پرسنلی می گردد و کار عرضه تخصصی و در چهارچوب تجاری جهانی و بازاریابی و نیازسنجی حرفه ای صورت نمی گیرد.

از بندر آبادان تا گواتر در جنوب ایران، و از آستارا تا گمشیان و بندر ترکمن چه تعدادی ادارات شیلات با چه تعداد از پرسنل است.  آبزی پروری در کدام استانها رشد داشته ؟  و چه حمایت هائی از بخش خصوصی در حوضه صادرات آبزی پروری و بخصوص خاویار صورت می گیرد  در حالیکه کشتی های ماهی گیری شرق آسیا در آبهای عمان تا کف دریا هم ماهیگیری نه بلکه پاک سازی از جانداران دریائی می کنند.

شرایط برای پرورش ماهی های قزل آلا در آبهای سرد غرب کشور و شمال غربی فراهم است  و توسعه این امر علاو بر اینکه پروتئین جمع کثیری از هم وطنان را تامین می کند اشتغال زائی کرده و از مهاجرت های استانی، جلوگیری می کند

ترکیه در 2023 در 7 نمایشگاه مواد غذائی در ایالات متحده روسیه امارات متحده عربی ژاپن، اسپانیا شرکت کرده و محصولات آبزی و تنوع آنرا به نمایش گذاشته و قرار است در 6 ماه دوم همین سال در 6 نمایشگاه  سنگاپور، کنیا، اسپانیا آلمان، روسیه، اسرائیل نیز حضور داشته باشد

 ترکیه بازار آفریقا را یکی از اهداف فروش مواد غذائی خود می داند و با حضور نمایشگاها و اعزام هیات های بازاریابی با کمک وزارت بازرگانی وTOBB  به 86 کشور محصولات آبزی پروری صادر کرده است و بیشترین خرید را روسیه انجام داده که 66 درصد از محصولات آبزی را خریداری کرده کشوری که با ما هم مرز است ولی در بازار آنجا یک دهم ترکیه هم موفق نیستیم.   

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید