هفت راز زندگی شاد

گفت وگویی با وین دایر

ترجمه اختصاصی تجریش آنلاین

چگونه زندگی که آرزویش را داریم خلق کنیم؟ برای بسیاری افراد راه ثروت و رضایت احساسی در پیگیری شدید تصمیم و راه حل مطلق نهفته است که روشیست که موفقهای پیشرو که نظم و سخت کوشی داشتند در آن به موفقیت رسیده‌اند. منطق؟ هرچه بی‌ریاتر و با ارادهتر باشیم، شانس بیشتری برای موفقیت داریم.

وین دایر ، دکتر روانشناس و نویسنده ده‌ها کتاب خودیاری و نیروبخشی به خویشتن، روشی جدید برای انجام این کار را تشریح میکند.
 

به جای تلاش برای کنترل دنیای اطرافمان، دایر بر این باور است که ما میتوانیم با به کار گیری آن‌چه که او قدرت اراده مینامد، به تواناییهای طبیعی و خصوصیات مثبت خود اجازه ظهور دهیم: ظرفیت لذت، خلاقیت و مهربانی که در هر یک از ما وجود دارد.

 

دایر که بسیار مثبت‌اندیش است، تنها اراده مثبت را به زندگی خود راه داده. او می‎گوید: «وقتی با تلفن همراه من تماس بگیرید این پیام را می‎شنوید: من وین دایر هستم و میخواهم احساس خوبی داشته باشم. اگر پیامت کاری غیر از این میکند، پس شماره را اشتباه گرفته‌ای

ما از دایر خواستیم تا راه‌های به هم پیوسته بهره‌برداری از نیروی اراده را به ما بیاموزد تا شادی درونی بیشتر و ارتباطات متعادل‌تری داشته باشیم.

پاسکین: اراده چیست؟

دایر: اراده تفاوت بین انگیزه و الهام است. انگیزه وقتیست که شما به فکری و نظری میچسبید و آن را رها نمیکنید تا به تحقق برسانید.

الهام جهت عکس دارد. وقتی فکری و ایدهای به سراغتان میآید، احساس میکنید مجبورید اجازه دهید که آن انگیزه یا انرژی شما را با خود ببرد. به نقطهای میرسید که درمی‌یابید دیگر شما دخالتی ندارید و نیرویی محرک در درون‌تان وجود دارد که نمیتوانید آن را متوقف کنید. به قهرمانان، موسیقیدانان، هنرمندان و نویسندگان بزرگ بنگرید. آنها همگی به منبعی متصل اند.

پاسکین: در مورد هفت نیروی اراده بیشتر توضیح دهید: خلاقیت، مهربانی، عشق، زیبایی، وسعت، وفور و قدرت پذیرش.

دایر: همه این هفت مورد نمادی از تصور من از این منبع هستند. ابتدا این امر که ما وجود داریم، اثباتیست بر این‌که ماهیت اصلی آن خلاق است. من همیشه به خود میگویم: تا زمانی که موسیقی درونت وجود دارد نمیر. به ندای الهام‌بخش درونت گوش فراده و دریاب که کدام اشتیاق، روحت را به جنب و جوش میآورد. وقتی این کار را میکنید از نیروی اراده دیگری بهره‌برداری میکنید: عشق. اگر کاری را انجام میدهید که به آن عشق میورزید و آن‌چه را که انجام میدهید دوست دارید- هرچه که باشد- با آن زندگی میکنید.

 

پاسکین: اما ترس باعث توقف افراد میشود.

دایر: بله میشود. در واقع ماریان ویلیامسون نوشته است که در جهان تنها دو احساس اصلی وجود دارد، عشق و ترس. بنابراین هر زمانی که احساس نگرانی، عدم امنیت، عصبانیت یا تنفر داشتید، از مرز عشق خارج شده اید و به قلمرو ترس وارد شده اید.

پاسکین: چگونه میتوانیم خلاف این جریان را انجام دهیم؟

دایر: مهم‌ترین کاری که شخص میتواند انجام دهد تا ترس را از بین ببرد و به نیروی اراده دست یابد، تکرار این پنج کلمه است: «من میخواهم احساس خوبی داشته باشم» همانند این است که بگویید میخواهم با خوبی‌ها هماهنگ باشم.

پاسکین: تکرار این کلمات تغییری ایجاد میکند؟

دایر: ثابت شده که افکاری که برمی گزینیم با احساسات ما ارتباط مستقیم دارند. میتوانم بگویم که احساسات خوب میتواند ترس، افسردگی، غم و نگرانی و هر چیز دیگری را از بین ببرد. هر سیگنال استرس هشداری به شماست تا آن پنج کلمه جادویی را بگویید: من میخواهم احساس خوبی داشته باشم. این اراده شماست که باید آرام و به دور از استرس باشد.

پاسکین: ایا کسی را میشناسید که در این کار مهارت داشته باشد؟

دایر: فقط به کودکان نگاه کنید. آن‌ها مظهر عشق هستند. چگونه ممکن است که این‌قدر شادمان باشند؟ زیرا آنها هیچ مقاومتی در برابر شادمانی ندارند- برخلاف بزرگسالان. شما به این دنیا نیامده‌اید که رنج بکشید، نگران باشید، بترسید یا افسرده باشید. افکارتان، و نه دنیای‌تان، باعث استرس‌تان میشوند و شما میتوانید افکارتان را تغییر دهید.

پاسکین: در واقع سخن شما این است که یکی از راه‌های سریع تبدیل ترس به عشق از طریق جنبه دیگری از اراده، یعنی مهربانی میسر است.

دایر: کاملا درست است. انتخاب مهربانی هم انتخابیست که قدرت اراده را در زندگی فعال میسازد. تاثیرات مثبت مهربانی بر سیستم ایمنی و تولید بیشتر سروتونین در مغز اثبات شده است. برعکس، نامهربانی، بدن را تضعیف میکند و ما را در وضعیت ناهماهنگی قرار میدهد. بنابراین مهربانی را گسترش دهید و چیزی در ازای آن نخواهید.  

پاسکین: در تلاش برای تمرین مهربانی، توصیه شما این است که هر شخصی را که به او بر میخوریم، همان توانایی تجلیل و احترام به دیگران ببینیم که مهم نیست او کیست. اما در مورد برخورد با افرادی که آزاردهنده، گستاخ و خرابکار هستند، چه باید کرد؟

دایر: در مجموع نمیگذارم که فکرم خراب شود. من صد در صد موفق نیستم اما هزاران بار بهتر از قبل هستم. هر کسی که عصبانی، تندخو یا گستاخ است، تلویحا درخواست میکند که مورد دوست داشتن قرار گیرد. من بازی خاصی انجام میدهم و سعی میکنم آن‌ها را از آنچه انرژی سطح پایین مینامم و باعث تخلیه درون میشود- همچون خراب کردن فکر، آزار، عصبانیت و عدم شکیبایی- به احساسات انرژی بالا تغییر دهم که ما را در عشق، مهربانی و توجه حمایت میکند.

پاسکین: چگونه این کار را انجام میدهید؟

دایر: از آن گارسون بد اخلاق یا مسئول فروش بلیط آژانس هواپیمایی که آزارم داده می‎پرسم: «اهل کجایی؟ هشت ساعت ایستادن روی پا باید دشوار

باشد» یا هر چیزی که به آن شخص بفهماند که من در آن لحظه به جای خودم، به او فکر میکنم. و میدانید چه اتفاقی میافتد؟ لبخند، پاسخ شما خواهد بود.

پاسکین: پس به همراه مهربانی جنبه دیگری از اراده میآید که همان قدرت پذیرش است. هیچ کس و هیچ چیز رد نمیشود.

دایر: دقیقا. هروقت فکری داشته باشید که کسی را بیرون میکند یا مورد قضاوت قرار میدهد، به توصیف آن‌ها نمیپردازید بلکه خود را به عنوان کسی که نیاز به قضاوت‌کردن در مورد دیگران دارد ابراز میکنید.

پاسکین: اما آیا ما همدیگر را مورد قضاوت قرار نمیدهیم؟

دایر: بله قضاوت میکنیم. اما انجام این کار به مقدار کمتر، چیزیست که روی آن تمرین میکنیم. هروقت شخصی را به شدت مورد قضاوت قرار دادم، دریافتم که خودم احساس بسیار بدتری دارم.

پاسکین: پس شما هم از دیگران دلخور میشوید؟

دایر: این قانون را به خاطر بیاورید: «این‌قدر خودتان را جدی نگیریدخودتان را بیرون بریزید و به مهربانی بپیوندید- همان جایی که از آن آمده‌اید.

پاسکین: تفاوت بین خواستن و اراده چیست؟

دایر: خواستن فکریست که میخواهم این را محقق کنم. اراده، الهام است- اجازه تحقق آن. نمیگویم که خواستن بد است. اما کار نفس است- باور این‌که ما همه چیز را تحت کنترل داریم- به جای تسلیم به قدرت لایزال الهی.

 پاسکین: وقتی میتوانیم خود را با نیروی اراده همراستا کنیم، زندگی ما چگونه تغییر میکند؟

دایر: فکر میکنم آرامش را به جای نگرانی تجربه خواهید کرد. در دیگران انرژی ایجاد میکنید، بنابراین مردم میخواهند با شما باشند. میبینید که معجزهها رخ مینمایند- شخص مناسب، وفور پیشبینینشده. احساس میکنید که جهان مقابل شما نیست.

پاسکین: در پایان، نوشته اید کار شما این نیست که بگویید چگونه، وظیفه شما این است که بگویید «بله». منظورتان چیست؟

دایر: منظورم این است که پاسخ چگونگی، بله است. وقتی به زندگی «بله» میگویید، هدایت را جذب میکنید. وقتی به شما الهام میشود، با سرنوشت همکاری میکنید. همه چیز برای انجام کار شما دست به کار میشوند.

هفت راه بهرهبرداری از اراده و احساس بهتر:

  1. در مورد غذایی که میخورید آگاهی کسب کنید. غذاهایی که خاصیت قلیایی بالایی دارند مانند میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، نان‌های سبوس‌دار و روغن زیتون خالص، غذاهایی با انرژی بالا هستند و باعث افزایش قدرت‌تان میشوند در حالیکه غذاهایی که خاصیت اسیدی بالایی دارند همچون غذاهایی با آرد سفید، گوشت‌ها، لبنیات و شکر، انرژی پایینی دارند و باعث ضعیف‌شدن‌تان میشوند.
  2. از مواد کم انرژی دوری کنید. سیگار، کافئین، شکر و همه داروهای ساخته شده از مواد مصنوعی، قانونی یا غیر از آن باعث کاهش سطح انرژی و ضعیف شدن‌تان میشوند.
  3. در مورد سطح انرژی موسیقی که به آن گوش میدهید هم هوشیار باشید. برخی از موسیقیها مانند رپ، انرژی را خشک میکنند. در حالی که ثابت شده موسیقی که تاثیر آرامش‌بخش بر روح دارد، میتواند مفید باشد.
  4. در مورد سطح انرژی محیط منزل‌تان هم آگاه باشید. خانه خود را محل پرورش، شادی و آرامش و صلح کنید.
  5. خود را کمتر در معرض تلویزیون با سطح پایین انرژی قرار دهید. بچه ها تا قبل از 14 سالگی بیش ازدوازده هزار قتل را در تلویزیون میبینند. اخبار شبکه‌های تلویزیونی جهان تاکیدی فراوان بر بدی‌ها و زشتی‌ها دارند و توجهی به خوبی ندارند.
  6. میدان انرژی خود را با تصاویر افزایش دهید. هر عکس دارای انرژیست. عکسهایی از لحظات شاد، عشق و پذیرش را با خود داشته باشید.
  7. از سطح انرژی آشنایان، دوستان و فامیل خود آگاه باشید. سعی کنید در جوار کسانی باشید که نیرو میدهند و خوبیها و بزرگی را در شما میبینند.
  8.  

@tajrishonline

ما را دنبال کنید