چرا پولدارها پولی پس‌انداز نمی‌کنند

یادداشتی از رابرت کیوساکی

 

ثروتمند‌بودن یعنی چه؟ بسیاری از مردم می‌گویند که ثروتمند‌بودن یعنی داشتن شغلی پر‌درآمد و چیزهایی مثل خودرو، خانه و لباس‌های خوش‌دوخت.

اما پولی که در می‌آورید شما را ثروتمند نمی‌کند. به عنوان مثال برنده لاتاری‌ای را در نظر بگیرید که پول بادآورده‌اش را صرف خرید چیزهای به‌درد‌نخور می‌کند و آن را دوباره به باد می‌دهد. داستان‌های زیادی در مورد برندگان لاتاری ورشکسته وجود دارد. در واقع حدود یک‌سوم از این برندگان اعلام ورشکستگی می‌کنند.

همین جریان ممکن است برای ورزشکاران جوانی نیز رخ دهد که ناگهان به ورزشکارانی حرفه‌ای تبدیل می‌شوند. یک روز ورشکسته هستند، براي ناهار و شام با تخم‌مرغ و سوسیس سر می‌کنند و روز بعد میلیونر می‌شوند. بسیاری از آنها حتی نمی‌دانند که چطور باید پولشان را مدیریت کنند.

اما فقط برندگان لاتاری یا ورزشکاران نیستند که نمی‌دانند با پولشان چه کار کنند. اخیرا از هفت‌هزار نفر در مورد عادات پس‌اندازشان نظرسنجی شده است؛ نگاهی به یافته‌های این نظرسنجی بیندازید:

38 درصد از افرادی که سالانه درآمدی کمتر از 25هزاردلار دارند، هیچ پس‌اندازی ندارند و 35 درصد از آنها کمتر از هزار دلار پس‌انداز کرده‌اند. اما جالب اینجاست افرادی که درآمد بیشتری دارند، میزان پس‌انداز کمتری دارند. 18 درصد از افرادی که درآمد سالانه‌شان بین 100 تا 150هزار دلار 

است، هیچ پس‌اندازی ندارند و 26درصدشان کمتر از هزار دلار پس‌انداز کرده‌اند. و افرادی که سالانه بیش از 150 هزار دلار درآمد دارند، درصد‌ها به ترتیب 6 و 23 درصد کاهش پیدا می‌کند.

شاید تعجب کرده باشید که افراد به اصطلاح «ثروتمند»، که سالانه بیش از 100هزار دلار درآمد دارند، همانقدر پس‌انداز می‌کنند که افرادی با درآمد سالانه 25هزار دلار. من از این موضوع تعجب نکردم.

به چرخه باطل خوش آمدید.

زمانی که بازی «گردش پول» را ابداع کردم، می‌خواستم به مردم کمک کنم تا از چرخه باطل دوری کنند. چرخه باطل چرخه‌ای است از عادات نامناسب اقتصادی که بیشتر مردم در نتیجه مقایسه خود با دیگر افراد جامعه مرتکب می‌شوند. بیشتر مردم نمی‌توانند از این چرخه دوری کنند و این اصلا به میزان دریافتی‌شان ربطی ندارد. آنها هر چقدر درآمد داشته باشند، سبک زندگی‌شان را به شکلی تنظیم می‌کنند که خرجشان با درآمدشان تقریبا یکسان شود.

افزایش مخارج زندگی ایرادی ندارد. من هم مانند دیگران به چیزهای زیبا و لوکس علاقه دارم. مشکل اینجاست که این مخارج افزایش‌یافته زندگی از کجا قرار است تامین شود: فقط از طریق درآمد ماهانه.

بیشتر افراد ثروتمندی که کارمند هستند، فقط یک قدم با بدبختی اقتصادی فاصله دارند: تعدیل نیرو یا تصمیم مدیرعامل مبنی بر اخراج کارمند. تمرینی که من همیشه از مراجعه‌کنندگانم می‌خواهم که انجام دهند این است که تمام مخارجشان را در یک ستون و در ستونی دیگر درآمدشان را بنویسند. سپس از آنها می‌خواهم که ستون درآمد را با تکه‌ای

کاغذ پوشانده و از آنها می‌پرسم که «بدون این درآمد، تا چه مدت می‌توانند زنده بمانند؟» سوال وحشتناکی است. اما همین پرسش آنها را با چرخه باطل آشنا می‌کند.

چرا مردم، و به ویژه افراد به اصطلاح ثروتمند پس‌انداز نمی‌کنند؟ چون بلد نیستند کاری کنند که پولشان برای آنها کار کند. آنها از لحاظ هوش اقتصادی بسیار ضعیف هستند.

هزینه‌ها را کاهش دهیم؟

متاسفانه واکنش بیشتر مردم نسبت به چرخه باطل این است که هزینه‌هایشان را کاهش می‌دهند. شاید این کار تا مدتی پاسخگوی نیازشان باشد، اما حقیقت این است که شما نمی‌توانید تمام مخارجتان را کنار بگذارید. بیایید روراست باشیم؛ اگر خریدهای جالب و تفریحاتتان را حذف کنید، زندگی دشواری خواهید داشت.

کاهش هزینه‌ها کاری است که افراد فقیر انجام می‌دهند؛ ثروتمندان هزینه‌هایشان را کاهش نمی‌دهند. به جای آن از خود می‌پرسند که «چطور می‌توان پول آن را به دست آورد؟»

ثروتمندان به جای کاهش هزینه‌هایشان، آنها را افزایش می‌دهند. اما نکته کلیدی این است که آنها نوع خاصی از هزینه‌ها را افزایش می‌دهند که بعدها به ثروت بیشتر آنها بینجامد.

قدرت سرمایه‌گذاری روی خودتان

برای ثروتمند‌شدن باید در ابتدا روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید. یعنی چه؟ منظور من این است: قبل از این‌که قبض‌هایتان را پرداخت کنید و یا

به خرید ماهانه بروید، بر روی چیزهایی سرمایه‌گذاری کنید که باعث افزایش گردش پول شما شوند. این کار در عوض باعث افزایش درآمد شما می‌شود. این کار را انجام دهید تا آنقدر پول به دست آورید که ندانید با آن می‌خواهید چه کار کنید.

این نوع سرمایه‌گذاری کار ساده‌ای نیست؛ حتی گاهی ترسناک هم هست! به خصوص وقتی که رقم روی قبض‌هایتان سر به فلک می‌کشد. اما باید آنقدر اراده داشته باشید که این کار را انجام دهید.

 

پس‌انداز‌کردن سرمایه‌گذاری روی خود نیست.

بسیار مهم است که بدانید پس‌انداز‌کردن به معنای سرمایه‌گذاری روی خود نیست. بارها نوشته‌ام که چرا افرادی که پس‌انداز می‌کنند، افرادی شکست‌خورده هستند. اگر فقط بخواهید هر ماه پولی پس‌انداز کنید، هیچ گاه از لحاظ اقتصادی پیش نخواهید رفت.

در عوض شما باید به شکلی هدفمند پس‌انداز کنید. هم من و هم کیم، مقداری پول به شکل نقد، طلا یا نقره پس‌انداز کرده‌ایم تا در هنگام ضرورت از آنها استفاده کنیم. اما اغلب درآمد ما صرف سرمایه‌گذاری روی چیزهایی می‌شود که گردش پول را افزایش دهند. همین دارایی‌هایمان هستند که درآمد ماهانه را افزایش می‌دهند و ما را از چرخه باطل دور می‌کنند.

زمانی که هر ماه درآمدی منفعلانه به حسابتان واریز شود، دیگر نیازی به شغل و درآمد نخواهید داشت. دیگر به آزادی مالی خواهید رسید و می‌توانید بگویید که ثروتمند شده‌اید.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید