وقتی از ثبات حرف میزنیم ...

 

اگر من و شما با هم مسابقه بدهيم، من برنده خواهم شد.

اگر وقت کافي براي رقابت داشته باشيم، من حتما پيروز مي‌شوم. هربار، هميشه.

براي من مهم نيست که شما چقدر با‌استعداد هستيد، چقدر تجربه داريد، چه کسي هستيد، پدر و مادرتان چه کساني هستند يا چه رزومه کاري‌اي داريد. در هر حال من پيروز خواهم شد.

چطور مي‌توانم اينقدر اعتماد به نفس داشته باشم؟ من نقطه ضعف انسان‌ها را مي‌شناسم و به همين خاطر در هر مسابقه‌اي که شرکت کنم، برتري زيادي نسبت به طرف مقابلم خواهم داشت. نقطه ضعف بشريت چيست؟ بي‌ثباتي.

هر کسي با رويايي بزرگ و خيالي بزرگ مي‌شود؛ اما افرادي کمي هستند که پاي آن رويا مي‌ايستند تا به واقعيت تبديلش کنند.

همه براي سال جديدشان برنامه‌هاي جديد مي‌چينند. اين برنامه‌ها و اهداف بسيار منطقي و ممکن به نظر مي‌رسند؛ اما افراد کمي هستند که براي رسيدن به آنها تلاش مي‌کنند و باز هم افراد کمتري هستند که در صورت رسيدن به آن اهداف، مي‌توانند حفظشان کنند.

همه اهداف بزرگي براي خودشان تعيين مي‌کنند، رژيم غذايي جديدي شروع مي‌کنند، برنامه ورزشي براي خودشان ترتيب مي‌دهند. به فرزندان،همسر يا رئيس يا خودشان قول‌هايي مي‌دهند؛ اما در طول زمان کم‌کم از آن عهد و پيمان دور مي‌شوند تا جايي که کاملا فراموشش کنند.

دليل شکست بسياري از مردم، عدم تعهد و ثبات بشر در طول زمان است. به همين دليل است که من عاشق اين جمله هستم: «تعهد يعني انجام‌دادن طولاني‌مدت کارهايي که مدت‌ها پيش گفته‌ايد انجامشان مي‌دهيد.» متوجه مشکل بشريت شديد؟ زماني که هدفي تعيين مي‌کنيد، رژيمي مي‌گيريد يا هر چيز ديگري، در ابتدا هيجان و انگيزه بسياري داريد و مطمئنيد که از پس آن بر خواهيد آمد. در چنين حالت هيجان‌انگيز و پر‌انگيزه‌اي به راحتي مي‌توانيد به خود قول انجام کاري را بدهيد. اما اين حالت خيلي زود از بين مي‌رود و وقت آن فرامي‌رسد که ميزان تعهد واقعي خود را بسنجيد. سنجشي که بسياري از مردم در آن شکست مي‌خورند. بيشتر اوقات بي‌ثباتي قاتل رويا و اهداف مردم است. در حقيقت بي‌ثباتي يکي از مهم‌ترين دلايلي است که مردم به اهدافشان نمي‌رسند و درعوض درگير زندگي‌اي نااميد‌کننده و ناراحت‌کننده مي‌شوند.

وقتي که پس از مدتي وسوسه شديد برنامه خود را تغيير دهيد و از تعهدي که به خود يا ديگران داده‌ايد، سر باز زنيد، به تبعات اين بي‌ثباتي فکر کنيد؛ اين موضوع مي‌تواند پيشرفت هر مرحله از زندگي‌تان را دچار اختلال کند. به همين دليل است که ثبات يکي از مهم‌ترين عناصري است که در موفقيت شما نقش بسزايي دارد.

مهم نيست که شما يا رقيبتان چطور مسابقه‌اي را شروع مي‌کنيد؛ نحوه ادامه مسابقه است که برنده را تعيين مي‌کند. ممکن است خيلي آرام مسابقه را پيش ببريد اما اگر ثبات داشته باشيد، پس از مدتي متوجه مي‌شويد که از ساير رقبا پيش افتاده‌ايد.

برنامه عمل امروز

شما تا چه حد پاي قول و قرار و تعهدات خود مي‌ايستيد؟ چندين دستورالعمل برايتان داريم که با استفاده از آنها به شکل بهتري مي‌توانيد ميزان تعهد و ثبات خود را بسنجيد:

- از دوستان، همکاران يا خانواده خود بخواهيد که هر از چندگاهي تعهدات شما را به خودتان يادآوري کنند.

- سعي کنيد در طول مسير دستيابي به اهدافتان، هدف‌هاي کوچک‌تري براي خود تدارک ببينيد تا انگيزه‌تان را از دست ندهيد.

- اهداف هفتگي و کوتاه‌مدتتان را روي کاغذي بنويسيد و روي در يخچال، آينه يا ديوار بچسبانيد.

.

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید