عقبگرد نفت پس از یک جلسه‌ی موفق

با انتشار داده‌های کلیدی تورم و بروز نگرانی‌هایی پیرامون تقاضا، قیمت نفت با پشت‌سر‌گذاشتن افزایش در جلسه قبل، امروز کاهش 1 درصدی را ثبت کرد.
 به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز دوشنبه پس از افزایش در جلسه‌ی قبل، حدود 1 درصد کاهش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران بر روی نگرانی‌های کوتاه‌مدت تقاضا تمرکز کردند که به دنبال انتشار داده‌های مهم تورم آتی ایالات متحده و تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها در آسیا و ایالات متحده ایجاد شد.
بهای معاملات آتی نفت برنت پس از 2.2 درصد افزایش روز جمعه، در ساعت 0715 GMT 86 سنت یا 1 درصد کاهش یافت و به 85.53 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از افزایش 2.1 درصدی در جلسه‌ی قبل، به 78.83 دلار در هر بشکه رسید که 89 سنت یا 1.1 درصد کاهش داشت.
ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد OANDA با اشاره به داده‌های قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده که در 14 فوریه منتشر می‌شود، اظهار داشت: «قیمت‌های نفت خام در حال کاهش است، دلیل روشن آن است که معامله‌گران انرژی، چشم‌انداز تقاضای بالقوه‌ی تضعیف‌شده‌ی نفت خام را پیش‌بینی می‌کنند و این پیش‌بینی به دلیل انتظار برای گزارش تورم محوری محقق شده است که می‌تواند فدرال رزرو را مجبور کند سیاست‌های خود را با شدت بیشتری تشدید کند.»
وی افزود: «این هفته می‌تواند لحظه‌ای از رکود بد قیمت‌های وال‌استریت باشد.»
که این امر منجر به بروز نگرانی‌هایی در مورد کاهش فعالیت اقتصادی و تقاضا برای نفت می‌شود.
تینا تنگ، تحلیلگر سی‌ام‌سی‌مارکتز خاطرنشان کرد: «علاوه بر این، از سرگیری صادرات نفت آذربایجان در روز یک‌شنبه در پایانه‌ی جیهان ترکیه نیز نگرانی‌های عرضه را برطرف کرد.»
لازم به ذکر است که این ترمینال در زمین‌لرزه‌های ویرانگر هفته‌ی گذشته ترکیه و سوریه آسیب دیده بود. این مکان، نقطه‌ی ذخیره و بارگیری خطوط لوله‌ای است که نفت آذربایجان و عراق را حمل می‌کنند.
قیمت نفت روز جمعه زمانی افزایش یافت که روسیه، سومین تولیدکننده‌ی بزرگ نفت جهان، اعلام کرد که تولید نفت خام را در ماه مارس، حدود 5 درصد از تولید و یا به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد تا در برابر محدودیت‌هایی که غرب بر صادراتش اعمال کرده، مقابله به مثل کند.
به طور هفتگی، هر دو قرارداد برنت و WTI هفته‌ی گذشته بیش از 8 درصد افزایش یافتند که در واقع علت این افزایش، خوش‌بینی نسبت به بهبود تقاضا در چین، بزرگترین واردکننده‌ی نفت خام و مصرف‌کننده‌ی شماره 2 نفت جهان، پس از لغو محدودیت‌های کووید در دسامبر بود.
بهبود تقاضای نفت چین، صادرات بنزین این کشور را در ماه فوریه محدود می‌کند، اگرچه پالایشگاه‌های چین حجم محموله‌های گازوئیل خود را بالای 2 میلیون تن نگه می‌دارند.
استفانو گراسو، مدیر ارشد پورتفوی شرکت 8VantEdge در سنگاپور اظهار داشت: «از آنجا که مسکو در حال حاضر بیش از حد صادرات دارد، کاهش 500000 بشکه در روز، کسری روسیه را به سهمیه اوپک پلاس باز می‌گرداند.»
سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت (اوپک) و متحدان آنها از جمله روسیه، گروهی موسوم به اوپک پلاس، در ماه اکتبر توافق کردند که تولید خود را به میزان 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند که حدود 2 درصد از تقاضای جهانی است.
بنا به اظهار مقامات کشور اوپک به رویترز، قیمت نفت ممکن است در اواخر سال جاری به دلیل بهبود تقاضای چین و رشد محدود عرضه ناشی از کمبود سرمایه‌گذاری، دوباره به 100 دلار در هر بشکه بازگردد.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید