زمستان نفت پایان ندارد!

به دلیل وجود نگرانی‌ها پیرامون رکود اقتصادی و تقویت دلار آمریکا، قیمت نفت امروز با کاهش روبرو شد؛ نفت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت نیز کاهش یافتند.
 به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات پرنوسان روز دوشنبه کاهش یافت؛ مبنای اصلی این کاهش آن بود که دلار قوی‌تر و ترس از خطرات رکود، دستاوردهای ناشی از برنامه‌های روسیه برای تعمیق کاهش عرضه‌ی نفت را خنثی کرد.معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 75.98 دلار در هر بشکه، 34 سنت یا 0.5 درصد کاهش یافت، در حالی که معاملات آتی نفت خام برنت با 48 سنت یا 0.6 درصد کاهش در ساعت 0733 به وقت گرینویچ به 82.68 دلار در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در روز جمعه بیش از 90 سنت افزایش یافتند.
پیرو انتشار آمارهای قوی اقتصادی ایالات متحده که منجر به تقویت این دیدگاه شد که فدرال رزرو مجبور است نرخ‌های بهره را بیشتر و برای مدت طولانی‌تری افزایش دهد، دلار در روز دوشنبه در نزدیکی اوج هفت هفته‌ای خود قرار گرفت.
یک دلار ثابت باعث می‌شود کالاهایی که با ارز ایالات متحده قیمت‌گذاری می‌شوند برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر باشند.
واندانا هاری، بنیانگذار واندا اینسایت و ارائه‌دهنده‌ی تحلیل بازار نفت خاطرنشان کرد: «نفت خام همچنان از احساسات بازارهای مالی گسترده‌تر جهت می‌گیرد.»
وی افزود: «اگر ریسک‌گریزی به رشد خود ادامه دهد، نفت خام احتمالاً تحت فشار مجدد قرار خواهد گرفت.»
ترس از یک فدرال رزرو جنگ‌طلب در روز جمعه زمانی به منصه‌ی ظهور رسید که داده‌ها نشان داد شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) پس از افزایش 0.2 درصدی در ماه دسامبر، در ماه گذشته 0.6 درصد افزایش یافته است.
داده‌های اداره‌ی اطلاعات انرژی (EIA) نشان داد که با تقویت فشار نزولی، ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته‌ی گذشته به بالاترین سطح از ماه می 2021 رسید.
در سمت عرضه، روسیه قصد دارد صادرات نفت از بنادر غربی خود را تا 25 درصد در ماه مارس در مقایسه با فوریه کاهش دهد که از کاهش تولید 5 درصدی قبلی خود بیشتر است.قیمت نفت از 24 فوریه 2022، زمانی که بحران روسیه و اوکراین آغاز شد، حدود یک ششم در سال کاهش یافته است. البته دو هفته پس از آن تاریخ، قیمت‌ها به دلیل نگرانی‌های عرضه به بالاترین حد خود یعنی نزدیک به 128 دلار در هر بشکه رسید، اما دیری نپائید که به دلیل ترس از کندی اقتصاد جهانی دوباره کاهش یافت.مدیر اجرایی پالایشگاه لهستانی پی‌کی‌ان اورلن روز شنبه، یک روز پس از تحویل اولین تانک‌های لئوپارد توسط لهستان به اوکراین، اعلام کرد: «روسیه عرضه نفت به لهستان از طریق خط لوله دروژبا را متوقف کرد.»
از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران برای بررسی‌های تولیدی چین در این هفته آماده می‌شوند تا به یک سمت و سوی روشن و آشکار در مورد تقاضای نفت دست یابند. چین نشست سالانه‌ی پارلمانی خود را در آخر این هفته برگزار می‌کند و شاهد اهداف و سیاست‌های اقتصادی جدید خواهد بود.
نینگ ژانگ، اقتصاددان ارشد چین در بانک سرمایه‌گذاری UBS، در یادداشتی قید کرد: «ما از دولت انتظار داریم که اولویت پشتیبانی از رشد را در سرفصل دستورات قرار دهد و حمایت سیاستی بیشتری را نیز بطلبد.»

@tajrishonline

ما را دنبال کنید