آیا طلا هدف 2000 دلاری را نشانه رفته است؟

به گفته‌ی تحلیلگران گرچه چشم‌انداز کوتاه‌مدت طلا خیلی مثبت به نظر نمی‌رسد، اما عملکرد این فلز درخشان نسبت به سایر دارایی‌ها همیشه بهتر است.
 به نقل از «کیتکونیوز»، بر اساس انتظاراتی مبنی بر اینکه فدرال رزرو باید به افزایش شدید نرخ‌های بهره ادامه دهد، دو عامل کلیدی که بر طلا تاثیر می‌گذارند، تورم و افزایش بازده اوراق قرضه هستند.
روز جمعه، وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که شاخص قیمت اصلی هزینه‌های مصرف شخصی این کشور در 12 ماه گذشته 4.7 درصد افزایش یافته است که بالاتر از برآورد اتفاق‌نظر 4.3 درصدی و در برابر 4.6 درصد دسامبر، افزایش داشته است.
مایکل ویلکرسون، بنیانگذار مشاوران استورموال و نویسنده‌ی کتاب «چرا آمریکا مهم است؛ موردی برای استثناگرایی جدید»، صریحأ به میشل ماکوری، سردبیر کیتکو نیوز خاطرنشان کرد که تورم ممکن است امسال تا 12 درصد افزایش یابد.
گفتنی است که تورم یک تهدید مهم برای اقتصاد ایالات متحده است و فدرال رزرو باید با آن مقابله کند. افزایش مداوم تورم، بازده اوراق قرضه‌ی دو ساله‌ی ایالات متحده را به 4.8 درصد رسانده است که بالاترین سطح از سال 2007 تلقی می‌شود. در عین حال، اوراق قرضه‌ی 10 ساله‌ی ایالات متحده به دنبال نقض 4 است.
بازدهی اوراق قرضه در حال افزایش است؛ زیرا انتظاراتی طولانی‌مدت در حال شکل‌گیری است مبنی بر اینکه بانک مرکزی ایالات متحده می‌تواند نرخ صندوق فدرال رزرو را در این چرخه‌ی انقباض تهاجمی به بالای 6 درصد برساند. این امر، نشان‌دهنده‌ی یک تغییر چشمگیر در انتظارات نرخ بهره است.
علاوه بر آن، بازارها با احتمال 27 درصدی فدرال رزرو در ماه آینده نرخ بهره را 50 واحد پایه در نظر می‌گیرند. یک هفته‌ی پیش، احتمال بازارها، 18 درصد و ماه گذشته، کمتر از 3 درصد بود.
همراه با افزایش بازده اوراق قرضه، تغییر در انتظارات نرخ بهره، به دلار آمریکا، در حالی که در برابر سبدی از ارزهای جهانی در بالاترین سطح یک ماهه معامله می‌شود، مومنتوم جدیدی ارائه می‌دهد.
ما نمی‌توانیم با قطعیت بیان کنیم که این یک محیط سخت برای طلا در آینده‌ی نزدیک است. با این حال، بسیاری از تحلیلگران نسبت به طلا خوش‌بین هستند، زیرا قیمت‌ها همچنان حمایت قابل قبولی را بالاتر از میانگین متحرک 200 روزه خود در حدود 1785 دلار در هر اونس حفظ می‌کنند.
قیمت طلا همچنان تحت فشار است، البته تا حد زیادی داده‌های تورم داغ‌تر را نادیده می‌گیرد، زیرا PCE اصلی در ژانویه 0.6 درصد، و تورم سالانه 4.7 درصد افزایش یافت.در حالی که چشم‌انداز کوتاه‌مدت طلا بسیار بد به نظر می‌رسد، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که این فلز گرانبها چیزی فراتر از یک بازی ساده با نرخ بهره در بر دارد، زیرا علاوه بر آنکه به عملکرد بهتر خود نسبت به بازارهای سهام ادامه می‌دهد، یک تنوع‌بخش پرتفوی مهم نیز هست.
تغییر در انتظارات نرخ بهره باعث فروش شدید S&P 500 شده است. شاخص کل سهام در آستانه‌ی پایان هفته با کاهش 2.5 درصدی همراه است، اما قیمت طلا نسبت به جمعه‌ی گذشته تنها 1.6 درصد کاهش یافته است.
تحلیلگران خاطرنشان کرده‌اند که طلا در دنیایی که پر از عدم اطمینان ژئوپلیتیکی است، همچنان یک دارایی امن جذاب تلقی می‌شود.
روز دوشنبه، هیئت ثبات مالی (FSB) هشدار داد که اقتصاد جهانی ممکن است با شوک‌های بیشتری در قیمت کالاها مواجه شود، زیرا جهان همچنان با مشکلات ناشی از کووید 19 در زنجیره‌ی تامین مقابله می‌کند. 
تحلیلگران BCA بر این باورند که طلا همچنان فرصتی برای بازگشت به 2000 دلار در سال جاری دارد، زیرا رشد اقتصاد جهانی در زمان بحران، باعث افزایش تورم و خطرات ژئوپلیتیکی می‌شود.
و در نهایت می‌توان به جرأت گفت که طلا هنوز پتانسیل زیادی دارد، اما در حال حاضر، ما منتظر می‌مانیم و تماشا می‌کنیم.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید